W pierwszych dniach kwietnia rozpocznie działalność Sony Computer Entertainment Polska. Jednym z pierwszych produktów, jakie wprowadzi na nasz rynek, będzie przenośna konsola PSP z nawigacją GPS wyposażona w polskie mapy.
– Krajowy rynek elektronicznej rozrywki jest już na tyle duży, że wymaga działań podobnych do tych, jakie koncern prowadzi np. w Niemczech, Francji czy we Włoszech. Stąd decyzja o powołaniu odrębnej spółki oraz inwestycji w polskie wersje produktów – powiedziała „Rz” Agnieszka Pilichowska z Sony Poland odpowiadająca za PR i marketing. Szczegółów nowego etapu działalności firma jeszcze nie ujawnia. Wiadomo jednak, że lokalne spółki Sony Computer Entertainment zajmują się rozwojem, marketingiem, dystrybucją i zarządzaniem licencjami na oprogramowanie oraz sprzęt do gier elektronicznych.
Wcześniej niż Sony, bo jeszcze jesienią 2006 r., na bezpośrednią obsługę polskiego rynku zdecydował się Microsoft. Firma utworzyła odrębny dział, który nawiązał współpracę z polskimi producentami i wprowadził na rynek konsolę nowej generacji Xbox 360.
Inicjatywa Microsoftu, a teraz Sony, ma związek z wojną, jaką globalni producenci prowadzą o dominację na rynku elektronicznych urządzeń przeznaczonych do gier. Ta rywalizacja przeniosła się także do Polski. W ubiegłym roku w ofercie pojawiły się konsole nowej generacji – Xbox 360, Playstation 3 (Sony) oraz Wii (Nintendo). – W Polsce z tego starcia ciągle lepiej wychodzą tańsze urządzenia poprzedniej generacji – ocenia Jarosław Kędzior, dyr. ds. sprzedaży polskiego oddziału Electronic Arts, największego wydawcy gier na świecie.
W rezultacie mimo promocji i szybszego wejścia Microsoftu z urządzeniami nowej generacji najwięcej konsoli do gier sprzedało na krajowym rynku Sony – ok. 600 tys. Ale chodzi tu o konsole poprzedniej generacji PS2 (ponaddwukrotnie tańsze niż nowe). W sprzedaży sprzętu nowej generacji liderem jest Microsoft, który już w połowie ubiegłego roku dostarczył klientom 20 tys. konsoli. Sony w całym 2007 roku sprzedało prawie 20 tys. urządzeń, natomiast Nintendo kilkanaście tysięcy, mimo że jego Wii jest obecnie światowym przebojem. Firma jednak najpierw kieruje dostawy na największe rynki i na razie nie słychać, aby miała otworzyć osobną spółkę w Polsce.