Reklama wchodzi do gry

Z impetem rusza polski e-rynek reklamy gier. Na świecie jego wartość szacuje się na około miliarda dolarów. U nas ten tort dzieli już kilkanaście agencji.

Publikacja: 21.01.2008 17:53

Reklama wchodzi do gry

Foto: Fotorzepa, Marcin Łobaczewski Mar Marcin Łobaczewski

Ponad cztery miliony Polaków zainteresowanych grami komputerowymi, internetowymi i tzw. mobilnymi (w telefonach komórkowych) jest atrakcyjnym celem dla reklamodawców. Na tym rynku działa już kilkanaście firm marketingowych.

Rodzime firmy liczą, że będzie się on rozwijał podobnie jak w innych krajach. Na świecie wydatki na promocję wśród graczy w 2007 r. wyniosły ok. 1 mld dol., przy rynku reklamy online ocenianym na blisko 30 mld dol. W Polsce nowy rynek szacowany jest na 400 mln zł.

– W przypadku reklamowych gier i aplikacji mobilnych (na komórki) mamy do czynienia z narodzinami takiego zjawiska. Natomiast wydatki na reklamę w grach komputerowych i na konsole mogą, ostrożnie licząc, wynosić kilka milionów złotych – uważa Roman Karaszewski z warszawskiej firmy AdAction. To niedawno powstała spółka, należąca do grupy ZPR, zajmująca się tzw. advergamingiem (reklamą na rynku gier) oraz rozrywką elektroniczną. Ale sądząc z zakresu jej działalności (od produkcji gier na zamówienie; oferowanie innych form reklam, po badania profilu polskiego gracza) – stara się dość profesjonalnie podejść do rynku. Wykorzystuje doświadczenia (a także przejęła niektórych pracowników) wcześniej, powstałych podobnych spółek m.in. takich jak: Agencja OS3 i należąca do niej Ostryga (odrębny dział zajmujący się grami reklamowymi), Concept Studio, Revolver Interactive, grupa Ad!venture czy Javatech, specjalizująca się w reklamie na telefony komórkowe.

Chociaż są już polskie produkcje reklamowe wykorzystujące gry, to przedstawiciele firm skuteczność takich kampanii najczęściej ilustrują jeszcze przykładami ze świata. Bardzo głośna okazała się bowiem m.in. reklama Chryslera promująca wśród graczy kolejnego jeepa czy sfinansowana przez amerykańskie wojsko gra "America's Army" – mająca zachęcać do wstępowania w szeregi armii.

Dość zaskakujące wyniki przyniosły – zważywszy, że można by sądzić, iż nie wszyscy pozytywnie przyjmą wciskanie się reklamy na kolejny rynek – badania przeprowadzone przez IAB (międzynarodową organizację branży internetowej) w Wielkiej Brytanii. Spośród 4 tys. ankietowanych graczy trzy czwarte akceptowało umieszczanie reklam w grach.

Między amerykańskim, brytyjskim a polskim rynkiem jest różnica. Tam miłośnicy gier mogą być atrakcyjną grupą dla reklamodawców, bo np. w USA średnia wieku gracza to 33 lata, niewiele mniej, 28 lat, wynosi w W. Brytanii. W Polsce szacowana jest na nieco ponad 20 lat.

Reklamą może być sama gra dotycząca konkretnego produktu lub firmy. Może to być także tzw. promocja ingame, czyli logo lub produkty, np. określonej marki auta występujące w treści gier. Największe nadzieje łączy się natomiast z reklamą w postaci gier na komórki. – W Polsce jest 40 mln aktywnych kart SIM, specjaliści od marketingu z pewnością to już zauważyli – mówi Roman Karaszewski z AdAction.

Ponad cztery miliony Polaków zainteresowanych grami komputerowymi, internetowymi i tzw. mobilnymi (w telefonach komórkowych) jest atrakcyjnym celem dla reklamodawców. Na tym rynku działa już kilkanaście firm marketingowych.

Rodzime firmy liczą, że będzie się on rozwijał podobnie jak w innych krajach. Na świecie wydatki na promocję wśród graczy w 2007 r. wyniosły ok. 1 mld dol., przy rynku reklamy online ocenianym na blisko 30 mld dol. W Polsce nowy rynek szacowany jest na 400 mln zł.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej