Ministerstwo ratuje dotacje na drogi

Trzeba zmienić przepisy. Resort środowiska proponuje nowelę, która dostosuje projekty drogowe do wymagań UE.

Aktualizacja: 15.04.2008 03:43 Publikacja: 14.04.2008 22:21

Ministerstwo ratuje dotacje na drogi

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Polsce grozi utrata unijnych pieniędzy przeznaczonych na budowę dróg i autostrad.

Problem dotyczy konieczność uzyskania decyzji o wpływie inwestycji na środowisko. – Żaden projekt drogowy nie uzyska unijnego wsparcie, jeżeli nie będzie miała takiej decyzji – mówi Maciej Nowicki, minister środowiska. Inwestycje przygotowywane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ostatnich czterech latach, posiadają je. Jednak drogi, które do budowy zostały przygotowane kilka lat temu, już nie – wówczas takiego wymogu jeszcze nie było. Zagrożone utratą dotacji jest zaledwie kilka procent inwestycji, jednak o kluczowym znaczeniu. Mowa m.in. o odcinku autostrady A1 z Torunia do Łodzi czy A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej.

Resort środowiska widzi tylko jedną możliwość – trzeba zmienić prawo. Do konsultacji trafił projekt nowelizacji prawa o ochronie środowiska. – Nowe przepisy stworzą jasną procedurę uzupełniania braków w dokumentacji projektów. Dzięki temu będziemy mogli uzyskać decyzje środowiskowe jako uzupełnienie istniejących już decyzji lokalizacyjnych – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA.

Oznacza, to że planowanym przez drogowców inwestycjom nie grozi kilkuletnie opóźnienie, związane z koniecznością powtarzania procedury związanej z przygotowaniem inwestycji, która trwa kilka lat.

By zdążyć z pracami zaplanowanymi przed Euro 2012, konieczne jest przyspieszenie procedur związanych z wydawaniem tych decyzji. Obecnie w skrajnych przypadkach jej uzyskanie może trwać nawet 1,5 roku. Sposobem na rozwiązanie tego problemu ma być powołanie Krajowej Komisji Ocen Oddziaływania na Środowisko. – Będzie ona wspierać merytorycznie wojewodów w podejmowaniu przez nich decyzji, tak, by przyspieszyć cała procedurę – wyjaśnia Elżbieta Struśka, rzecznik ministerstwa środowiska.

Resort środowiska zapowiada również, że w ciągu sześciu miesięcy zakończy wyznaczanie obszarów Natura 2000., na co również z niecierpliwością czekają drogowcy.

były minister transportu

Deklaracja o utworzeniu Krajowej Komisji Ocen Oddziaływania na Środowisko jest rzeczą interesującą, zwłaszcza że uzyskanie decyzji środowiskowej trwa bardzo długo. Jednak to, czy faktycznie jej powołanie przyczyni się do przyspieszenia realizacji inwestycji drogowych, będzie zależeć od przyjętej formuły jej działania.

Stanie się tak, jeżeli powstanie zespół fachowców, który szybko i sprawnie będzie mógł opiniować wpływające do niego wnioski. Procedura może się jeszcze bardziej wydłużyć, jeżeli Komisja zamiast podejmować decyzje, będzie wciągała przedstawicieli resortów w kolejne niekończące się uzgodnienia.

Polsce grozi utrata unijnych pieniędzy przeznaczonych na budowę dróg i autostrad.

Problem dotyczy konieczność uzyskania decyzji o wpływie inwestycji na środowisko. – Żaden projekt drogowy nie uzyska unijnego wsparcie, jeżeli nie będzie miała takiej decyzji – mówi Maciej Nowicki, minister środowiska. Inwestycje przygotowywane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ostatnich czterech latach, posiadają je. Jednak drogi, które do budowy zostały przygotowane kilka lat temu, już nie – wówczas takiego wymogu jeszcze nie było. Zagrożone utratą dotacji jest zaledwie kilka procent inwestycji, jednak o kluczowym znaczeniu. Mowa m.in. o odcinku autostrady A1 z Torunia do Łodzi czy A4 ze Zgorzelca do Krzyżowej.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?