– Czteroosiowa wywrotka to najpopularniejszy obecnie model ciężarówki. W tym roku przez cztery miesiące sprzedaliśmy już 214 podwozi pod wywrotki czy betoniarki. To zaś 63 proc. całej ubiegłorocznej sprzedaży – podkreśla Paweł Paluch, rzecznik Scania Polska. Popyt na pojazdy budowlane rósł w ubiegłym roku szybciej niż całego rynku ciężarówek, choć padł wówczas rekord wzrostu sprzedaży. Kupiono 19,2 tys. pojazdów o masie powyżej 16 ton, czyli o 69 proc. więcej niż w 2006 r. W tym roku zamówienia i sprzedaż ciężarówek spadły niemal do zera i nie zmniejszają się tylko zamówienia na specjalistyczne pojazdy.

Ten popyt będzie rósł jeszcze w kolejnych latach i to nie tylko ze względu na przygotowanie Polski do organizacji mistrzostw Euro 2012. W Polsce wciąż pojazdy przeznaczone dla sektora budowlanego stanowią zaledwie 14 proc. wszystkich sprzedawanych ciężarówek o masie powyżej 16 ton. Tymczasem w sąsiednich Czechach i na Węgrzech ich udział wynosi około 20 proc.

Tendencję potwierdza także statystyka sprzedaży ogólnej: o ile w latach 2002 – 2005 podwozia pod auta budowlane stanowiły około 30 proc. sprzedaży, to w 2006 ich udział wzrósł do 45 proc., a w ubiegłym do 55 proc.