Problemy z fachowym wsparciem starań o dotacje

Uwaga na nieuczciwe zabiegi marketingowe wspierających starania o dotacje. Nie mają one prawa wspierać się autorytetem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

Publikacja: 09.06.2008 02:19

To duży problem dla firm, które szukają fachowego wsparcia w staraniach o unijne dotacje – alarmuje Andrzej Rutka, wiceprezes Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza. – Przedsiębiorcy, pytając doradców o doświadczenie w pozyskiwaniu dofinansowania, otrzymują zapewnienie, że firma doradcza ma akredytację PARP. To taki chwyt marketingowy, który ma uwiarygodnić ją w oczach klienta. Tymczasem akredytacja nie ma nic wspólnego z procesem aplikowania o dotacje z nowych programów – wytyka Rutka.

PARP faktycznie prowadził listę akredytowanych firm, ale tylko w stosunku do przedakcesyjnego programu PHARE oraz jednego z działań w programach na lata 2004 – 2006. Chodziło o to, by przedsiębiorstwa, które dostały dotacje na doradztwo (ale nie unijne), mogły wybrać usługi oferowane przez wiarygodne spółki.

– Sugerowanie, że akredytacja dotyczy programów na lata 2007 – 2013 czy że dotyczy pomocy w wypełnianiu wniosków, jest nadużyciem – podkreśla Monika Karwat, rzecznik Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Do takiego nadużycia dopuściła, być może nieświadomie, spółka Infosystems. Specjalizuje się w systemach informatycznych i zarządzania dla poligrafii, a firmom, które chcą kupić te systemy dzięki wsparciu z UE, pomaga wypełniać wnioski o dotacje. Na jej stronie internetowej można znaleźć informacje, w których chwali się posiadaną akredytacją w kontekście nowego programu „Innowacyjna gospodarka”. – Po interwencji PARP przyjrzeliśmy się naszym komunikatom i przyznaliśmy rację Agencji – wyjaśnia Marta Perdjon, specjalista ds. marketingu i PR w Infosystems SA. – Przykro nam, że można je było zinterpretować niezgodnie z naszą intencją – dodaje.

Do błędu przyznało się także jedno z poznańskich wydawnictw. W jego ulotce promującej program komputerowy ułatwiający wnioskowanie o pomoc z funduszy UE, pojawił się dopisek, że został on przygotowany przez pracowników PARP. – To nieprawda, nieznana jest nam także żadna wymiana doświadczeń pomiędzy agencją a wydawcą – podkreśla PARP w specjalnych oświadczeniu. I żąda od firmy sprostowania. Wydawnictwo nie chowa głowy w piasek i podkreśla, że informacja na ulotce pojawiła się omyłkowo. Do wszystkich klientów, którzy zakupili program na podstawie błędnych materiałów promocyjnych, zostały wysłane stosowne wyjaśniania.

1318 firm uzyskało akredytację PARP do jednego z działań na lata 2004-2006

Opisane firmy potrafiły przyznać się do błędu. Na rynku działa i będzie się pojawiać jednak coraz więcej firm, które nie tylko nadużywają autorytetu PARP, ale wprost oszukują przyszłych beneficjentów. – Im więcej zostanie uruchomionych konkursów na pieniądze z UE, tym takich naciągaczy będzie więcej – wyrokuje Mirosław Marek, wiceprezes dużej firmy doradczej DGA, b. wiceprezes PARP. Powołują się oni m.in. na koneksje z urzędnikami zarządzającymi unijnymi programami, obiecują złote góry, choć nie mają o funduszach UE zielonego pojęcia. Potem we wnioskach można znaleźć takie kwiatki jak cały biznesplan czy opis projektu przeklejony wprost z Internetu. Zdarzało się, że wniosek, choć przedsiębiorca za to zapłacił, w ogóle nie wpłynął do odpowiedniej instytucji.

Branża doradcza ma swoje stowarzyszenie i kodeks etyki. – Niestety, stowarzyszenie nie obejmuje swym zasięgiem wszystkich uczestników rynku – informuje Marek.

To duży problem dla firm, które szukają fachowego wsparcia w staraniach o unijne dotacje – alarmuje Andrzej Rutka, wiceprezes Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza. – Przedsiębiorcy, pytając doradców o doświadczenie w pozyskiwaniu dofinansowania, otrzymują zapewnienie, że firma doradcza ma akredytację PARP. To taki chwyt marketingowy, który ma uwiarygodnić ją w oczach klienta. Tymczasem akredytacja nie ma nic wspólnego z procesem aplikowania o dotacje z nowych programów – wytyka Rutka.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku