- Unia Europejska ma od 2004 r. specjalne przepisy chroniące pasażerów wszystkich lotów, których start lub lądowanie odbywa się na obszarze Wspólnoty. Zasady te dotyczą linii lotniczych z państw członkowskich Unii.
- W razie opóźnienia o co najmniej dwie godziny przewoźnik powinien zapewnić oczekującym bezpłatne napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania, a także możliwość dwóch rozmów telefonicznych bądź wysłania e-maili. Jeśli lot opóźnia się o minimum pięć godzin, to pasażerowie mogą dostać zwrot kosztów biletów lub lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu. Gdy opóźnienie przeciąga się tak, że lot będzie dopiero następnego dnia, to pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i transportu między lotniskiem a hotelem (na koszt przewoźnika). Przewoźnik nie ponosi jednak takiej odpowiedzialności, gdy lot opóźnia się np. z powodu złej pogody. Wtedy musi tylko dostarczyć bezpłatne jedzenie i napoje.
- Gdy lot zostaje odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztów biletu, darmowych posiłków, napojów i rozmów telefonicznych, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie to usprawiedliwia. Ponadto przewoźnik powinien zaoferować inne połączenie. Pasażerom należy się też odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości podróży). Odszkodowania nie dostaniemy, gdy przewoźnik na minimum dwa tygodnie przed wylotem poinformuje nas o jego odwołaniu.
- Zasady ochrony pasażerów dotyczą też lotów ze zniżkami, jednak nie wszystkich. Stosuje się je przy programach lojalnościowych i innych programach komercyjnych, ale nie uwzględnia przy podróżach bezpłatnych lub zniżkowych, które nie są powszechnie dostępne.
- Gdy przewoźnik łamie prawa pasażera, wówczas można złożyć na niego skargę. W Polsce rozpatrzy ją Komisja Ochrony Prawa Pasażera działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.