Gadżety trafiły pod strzechy

W polskich domach przybywa nowoczesnych urządzeń elektronicznych. Do lamusa odchodzą telefony stacjonarne i telewizory kineskopowe. To przede wszystkim efekt spadających cen.

Aktualizacja: 12.08.2008 07:34 Publikacja: 12.08.2008 03:14

Gadżety trafiły pod strzechy

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Liczba nowoczesnych urządzeń elektronicznych, które posiadają Polacy, szybko rośnie – wynika z badania „Nowe technologie w naszych domach” przeprowadzonego przez firmę Millward Brown SMG/KRC.

Komputer stacjonarny jest już na wyposażeniu 44 proc. polskich gospodarstw domowych. Co prawda to o jeden proc. mniej niż przed rokiem, ale tradycyjne pecety zaczynają ustępować miejsca komputerom przenośnym. Te drugie jeszcze kilka lat temu – z racji cen – były dobrem luksusowym. Dziś znajdują się na wyposażeniu już 11 proc. gospodarstw domowych.

W takiej samej liczbie domów telewizję ogląda się na nowoczesnych telewizorach LCD obsługujących standard HD (wysokiej rozdzielczości) lub pracujących w technologii „HD Ready” (rok temu tylko 6 proc.). Przybyło także odtwarzaczy DVD: w 2007 r. działały w 20 proc. polskich domów. Dziś już w 30 na 100.

Modernizują się także polscy internauci. Połączenie z siecią ma 38 proc. mieszkań i domów w kraju. Wśród nich aż 37 proc. korzysta ze stałego, szybkiego łącza typu ADSL. Co czwarte ma dostęp do sieci dzięki operatorom telewizji kablowej, a 15 proc. korzysta z sieci osiedlowych. W zapomnienie popadły modemy, z których korzysta już tylko 9 proc. polskich domów podłączonych do Internetu (w 2007 r. – 11 proc.).

Razem z modemami do lamusa odchodzą też telefony stacjonarne. Ich posiadanie w domu zadeklarowało tylko 41 proc. badanych przez SMG/KRC. Polacy bez sentymentu zwracają się w stronę najnowszych technologii telekomunikacyjnych. Aż 10 proc. gospodarstw domowych korzystających z sieci, korzysta z dostępu bezprzewodowego, np. dostarczanego przez sieć komórkową. W 15 proc. domów, w których jest Internet, działa sieć WiFi, pozwalająca domownikom łączyć się bez kabli. To wzrost o 6 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

– Nasycenie nowymi technologiami w Polsce wyraźnie rośnie. Korzystanie z nich przestało być wyłączną domeną ludzi młodych – komentuje Magda Borowik z firmy badawczej IDC Polska.

Świadczy o tym np. multimedialna rozrywka. Do grania w gry komputerowe w badaniu SMG/KRC przyznało się 13 proc. wszystkich Polaków, czyli co czwarty posiadacz komputera. Mimo że 51 proc. graczy nie ma mniej niż 25 lat, to jednak co ósmy (13 proc.) ma 40 lat lub więcej. Jednak pod tym względem Polsce wciąż daleko do USA, gdzie średni wiek gracza to 35 lat. – Nie byłoby tak optymistycznych danych, gdyby nie wyrażnie spadające ceny sprzętu i mocny złoty – podsumowuje Magda Borowik z IDC.

Liczba nowoczesnych urządzeń elektronicznych, które posiadają Polacy, szybko rośnie – wynika z badania „Nowe technologie w naszych domach” przeprowadzonego przez firmę Millward Brown SMG/KRC.

Komputer stacjonarny jest już na wyposażeniu 44 proc. polskich gospodarstw domowych. Co prawda to o jeden proc. mniej niż przed rokiem, ale tradycyjne pecety zaczynają ustępować miejsca komputerom przenośnym. Te drugie jeszcze kilka lat temu – z racji cen – były dobrem luksusowym. Dziś znajdują się na wyposażeniu już 11 proc. gospodarstw domowych.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca