+Jerzy Kwieciński minister inwestycji i rozwoju
Sukcesem ministra jest przełamanie impasu w wykorzystaniu funduszy unijnych, choć zajęło to blisko dwa lata. Dziś jesteśmy europejskim liderem pod względem wydatkowania budżetu na lata 2014–2020. Pewną porażką jest za to brak pomysłów, jak rozwiązać problem inwestycji prywatnych, które przez prawie trzy lata były w dołku, choć strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju zakładała ich dynamiczny wzrost (dopiero w drugiej połowie tego roku inwestycje prywatne wróciły do poziomu z 2015 r.). Dotychczas nie udało się też rozkręcić sztandarowego programu PiS Mieszkanie+.
Mariusz Błaszczakminister obrony narodowej
Do końca 2017 r. swoją obecność na czele MON mocno zaznaczył Antoni Macierewicz: wymienił dowódców, obsadził swoimi ludźmi fotele prezesów spółek zbrojeniowych. Nie poprawiło to wyników firm. Rodzimy przemysł skorzystał jednak na wojskowych zamówieniach. Ekipa Macierewicza nie radziła sobie z kontraktowaniem zagranicznego sprzętu, zakupiła jednak samoloty dla VIP-ów. Kolejny szef resortu nie zlikwidował inwestycyjnych opóźnień, ale podpisał umowę na patrioty i zapowiedział racjonalne wydatki m.in. na obronę terytorialną. Zaangażował się w budowę Fortu Trump i zapowiada powstanie nowej 18. dywizji.
- Krzysztof Tchórzewski minister energii
Ceny energii elektrycznej mają w przyszłym roku wzrosnąć o ok. 30 proc. dla gospodarstw domowych i nawet o 60–70 proc. dla przedsiębiorstw i jednostek publicznych, w tym dla zasilanych prądem sieci tramwajowych czy kolejowych. Resort energii przygotowuje działania osłonowe dla różnych grup odbiorców, lecz zamiast tego – jak wytykają eksperci – trzeba było się skupić na promocji produkcji energii źródeł odnawialnych. Tymczasem największe przedsięwzięcia resortu dotyczyły sektora górnictwa węgla i przejmowania za pieniądze spółek publicznych aktywów zagranicznych firm wychodzących z Polski.
-Andrzej Adamczyk minister infrastruktury
Spiętrzenie zamówień na inwestycje infrastrukturalne doprowadziło do poważnego kryzysu na rynku budowlanym. Wykonawcy chcą znacznie więcej (ze względu na wzrost kosztów usług budowlanych), niż zamawiający mogą dać. W efekcie wiele projektów drogowych czy ważnych linii kolejowych jest opóźnionych; zdarza się, że wykonawcy wręcz schodzą z placu budowy. Resort infrastruktury nie jest tu jedynym winnym, ale nie ma pomysłu, jak rozwiązać problem. Za to wiele energii poświęca największemu, za to dosyć odległemu projektowi budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Elżbieta Rafalska minister rodziny, pracy i polityki społecznej
Ministerstwo z nazwy ma zajmować się także rynkiem pracy, na tym polu zanotowało niewiele sukcesów. Choć bezrobocie spadło do rekordowo niskich poziomów, to niewielka w tym zasługa resortu. Jego decyzje raczej ograniczają motywację do podejmowania pracy wśród Polaków. Chodzi przede wszystkim o obniżenie wieku emerytalnego (z 67 lat dla wszystkich do 65 dla mężczyzn i 60 dla kobiet) i brak jakichkolwiek prac nad opracowaniem koniecznej dla gospodarki polityki migracyjnej. Dużym minusem jest pomysł resortu zniesienia limitu składek na ZUS, co zwiększy koszty pracy.
-Henryk Kowalczyk minister środowiska
Minister Kowalczyk jest twarzą dobrze ocenianego programu „Czyste powietrze" – 103 mld zł w ciągu 10 lat na dotacje na wymianę instalacji grzewczych w domach jednorodzinnych. Za to resort zbyt późno zajął się problemem odpadów komunalnych (dopiero po serii pożarów składowisk śmieci w tym roku). Dużym bublem prawnym okazało się przygotowane przez resort nowe prawo wodne, choć obecnie nadzór nad jego realizacją przejął minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Sam minister nie ma wielu sukcesów na koncie, głównie kojarzy się z pomysłem przekopu Mierzei Wiślanej.