Zarząd Ciechu przyjął nową strategię grupy na lata 2019–2021. Spółka znana jest przede wszystkim z produkcji sody kalcynowanej, używanej do produkcji szkła, ale intensywnie rozwijać będzie też swoje pozostałe, mniejsze biznesy. Plan chemicznej grupy zakłada osiągnięcie w 2021 r. ponad 4 mld zł przychodów, ponad 900 mln zł EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) oczyszczonej ze zdarzeń jednorazowych i ponad 22-proc. rentowności EBITDA. Dla porównania, w 2017 r. Ciech wypracował 3,58 mld zł obrotów i 808,14 mln zł EBITDA, a marża EBITDA sięgnęła 22,6 proc.
Wyniki mają się więc poprawiać szybciej, niż szacują analitycy. – Główne cele finansowe są o około 20 proc. wyższe od naszych oczekiwań – komentuje Krystian Brymora, analityk DM BDM. – Głównym determinantem wzrostu mają być segmenty organiczny i krzemianowy – dodaje Brymora. Udział tych obszarów w wynikach grupy ma wyraźnie wzrosnąć, co w praktyce oznacza mocną dywersyfikację biznesu Ciechu.
– Przygotowaliśmy strategię stabilnego, precyzyjnie zaplanowanego rozwoju grupy, którego efektem będzie dywersyfikacja biznesu, umocnienie wiodącej pozycji na rynku sody kalcynowanej, ekspansja w obszarze soli, wykorzystanie potencjału segmentu organicznego i synergii wewnątrzgrupowych w obszarze krzemianów – podkreśla Dawid Jakubowicz, prezes Ciechu.
Wśród ważnych elementów strategii wymienia też m.in. wdrażanie innowacji i efektów prac działu badawczego. – W horyzoncie działania strategii nie narzucamy sobie ograniczeń w wyborze modelu rozwoju grupy, potwierdzając elastyczne podejście do zarządzania portfelem aktywów – dodaje Jakubowicz. Spółka nie wyklucza przy tym przejęć czy sprzedaży niektórych aktywów.