– Po ponad 11 miesiącach wiemy już, że uda nam się osiągnąć zaplanowane na ten rok obroty. Skonsolidowany wynik grupy przekroczy 2,5 mld – mówi Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu Wadowice.
Lider polskiego rynku soków i makaronów i czołowy producent wyrobów instant, np. cappuccino w Europie Środkowo-Wschodniej poprawi obroty o prawie 9 proc. mimo braku istotnych przejęć. W październiku 2008 r. Maspex dokupił tylko 20 proc. udziałów w rumuńskiej firmie Arnos, stając się posiadaczem 100 proc. jej udziałów. Jesienią zakończył także rozmowy dotyczące zakupu udziałów w firmie Sesa na Ukrainie. Transakcję sfinalizuje po spełnieniu wymogów formalnych.
Nielsen podaje, że od września 2007 r. do września 2008 r. wartość sprzedaży soków, nektarów i napojów Maspeksu, do którego należą m.in. marki Kubuś i Tymbark, zwiększyła się 14 proc. Natomiast sprzedaż makaronu firmy poszła w górę o 26 proc. Około 60 proc. przychodów Maspex generuje w Polsce. Pozostałe udziały przypadają na kraje Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. Czechy, Słowację, Węgry i Rumunię. Ta ostatnia wraz z Bułgarią i Rosją należy do krajów, gdzie sprzedaż grupy w ostatnim czasie rośnie najszybciej. – Polska jest nadal naszym największym rynkiem. Z roku na rok udziały pozostałych krajów w przychodach są jednak coraz większe – wyjaśnia Pawiński.
W 2008 r. Maspex wyda na inwestycje ok. 200 mln zł. Firma zakończyła budowę kompleksu produkcyjno-magazynowego w Rumunii. – Obecnie kończymy inną inwestycję – centrum logistycznego w Tychach. To nasz największy projekt w ostatnich dwóch latach – mówi prezes. Centrum zacznie działać w pierwszym kwartale 2009 r.
Maspex nie wyklucza kolejnych przejęć. – Interesują nas artykuły spożywcze trwałe o przedłużonym terminie ważności, dystrybuowane podobnie do naszych produktów – wyjaśnia Krzysztof Pawiński. W grę wchodzą spółki z rocznymi obrotami przekraczającymi 100 mln zł. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Maspex kupił w sumie 14 firm w kraju i regionie.