Senat stopuje wielką trójkę

Wart 14 mld dol. plan pomocy przepadł. Po tej decyzji giełdy zanurkowały. Jednak nie wszystko stracone - pisze Danuta Walewska z Nowego Jorku

Publikacja: 13.12.2008 04:04

Decyzja senatu uderzyła w rynki finansowe

Decyzja senatu uderzyła w rynki finansowe

Foto: Rzeczpospolita

Walka w Senacie o pieniądze dla amerykańskiej motoryzacji trwała do późnej nocy. Ostatecznie wygrali republikanie. General Motors i Ford nie dostaną obiecanych przez Izbę Reprezentantów 14 mld dol. To jednak nie znaczy, że nie otrzymają żadnej pomocy.

Obecnie opcji jest kilka. Ustawa po poprawkach może wrócić do Senatu, i to nawet jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Republikanom chodziło głównie o uzyskanie znacznie większych cięć płac i ustępstw ze strony UAW – związku zawodowego motoryzacji.

GM i Chrysler – bo Ford twierdzi, że na razie nie potrzebuje pieniędzy, ale chciałby otrzymać 9 mld dol. kredytu – mogą jeszcze skorzystać z 25-mld pakietu ekologicznego, ale Biały Dom musiałby się zgodzić na zmianę przeznaczenia tych pieniędzy. Wreszcie Biały Dom może też zaakceptować wypłatę z pakietu stymulacyjnego. Z pierwszej 350-mld transzy pozostało jeszcze 20 mld, akurat tyle, by Chrysler i GM przetrwały najgorsze.

– Byłbym zaszokowany, gdyby administracja nie sięgnęła do tych pieniędzy. W tej chwili to jedyne wyjście – mówił w piątek w CNN jeden z demokratycznych senatorów. Na razie jednak sekretarz skarbu Henry Paulson milczy. Kilka dni temu powiedział tylko dziennikarzom w Chinach, że „nie byłoby korzystne, gdyby trzy koncerny upadły”. Nie ukrywał też, że wierzy w „mądrość Kongresu”.

Decyzja Senatu USA nie znaczy też, że zbankrutują zagraniczne firmy GM, jak choćby General Motors Europe, do którego należy Opel. Zapaść finansową przeżywa spółka matka, natomiast kondycja Opla, chociaż jest on w trudnej sytuacji finansowej, nie jest gorsza niż np. Renault czy Fiata.

Prezydent elekt Barack Obama po tygodniach ostrych wypowiedzi pod adresem koncernów GM, Ford i Chrysler, w piątek przyznał, że nie tylko one są winne kłopotów, w jakich się znalazły. Wymienił „chory” system opieki zdrowotnej w USA, który poważnie nadszarpnął finanse motoryzacyjnych potęg.

Ale każdy dzień bez przelewu państwowych pieniędzy na konto GM powoduje, że firma rzeczywiście może zostać zmuszona do skorzystania z tzw. Chapter 11 i ucieczki przed wierzycielami. GM traci dziennie 67 mln dol. – tyle, ile kosztowałoby 1800 jego najlepiej sprzedających się samochodów Cadillac CTS Coupe.

Koncern jednak za wszelką cenę chce bankructwa uniknąć. Bo trudno sobie wyobrazić klientow, którzy chcieliby od bankruta kupować auta. Rozważane teraz wyjście to skorzystanie z prawa do bankructwa jako możliwości przeprowadzenia głębokiej restrukturyzacji. – Taką opcję GM poważnie rozważa – mówi „Rz” Martin Bienenstock, prawnik z Dewey & LeBoeuf, który jest doradcą GM.

[ramka][b]Pierwsze zareagowały giełdy w Azji. Tokio straciło 5,56 proc., Seul 4,38 proc., a Hongkong 6,9 proc.[/b]

Dolar w Tokio – po raz pierwszy od 13 lat – spadł poniżej 90 jenów. W dół ruszyły notowania spółek samochodowych: akcje Hondy staniały o 13,1 proc., Nissana o 12 proc., Toyoty o 10,1 proc., Hyundaia o 6,9 proc., a Kia Motors o 6 proc. Finansowe tsunami dotarło też do Europy. Giełdy w Londynie, Paryżu i Frankfurcie straciły po ok. 2,5 proc. Na tej ostatniej akcje GM staniały o 10,15 proc. (w ciągu dnia spadały nawet o 37 proc.), Forda o 9,9 proc., Daimlera (który ma nadal 20 proc. udziałów w Chryslerze) o 4,2 proc. Ucierpiały też inne firmy europejskie: akcje Fiata straciły 5,93 proc., Peugeota 5,02 proc. BMW 1,96 proc., a VW 0,17 proc. Taniały też akcje spółek kooperujących z koncernami motoryzacyjnymi.

[/ramka]

Walka w Senacie o pieniądze dla amerykańskiej motoryzacji trwała do późnej nocy. Ostatecznie wygrali republikanie. General Motors i Ford nie dostaną obiecanych przez Izbę Reprezentantów 14 mld dol. To jednak nie znaczy, że nie otrzymają żadnej pomocy.

Obecnie opcji jest kilka. Ustawa po poprawkach może wrócić do Senatu, i to nawet jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Republikanom chodziło głównie o uzyskanie znacznie większych cięć płac i ustępstw ze strony UAW – związku zawodowego motoryzacji.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?