Odwrót biznesmenów

Europejskie hotele obniżają ceny, bo spada liczba gości. Z największych obniżek można skorzystać w Amsterdamie i Moskwie. Polskie ceny nie drgnęły

Publikacja: 25.05.2009 01:05

Spada ruch biznesowy w Europie. Na mniejszą niż w ubiegłych latach liczbę podróży służbowych narzeka

Spada ruch biznesowy w Europie. Na mniejszą niż w ubiegłych latach liczbę podróży służbowych narzekają nie tylko hotele. To także bolączka linii lotniczych.

Foto: Rzeczpospolita

Według najnowszej publikacji agencji Knight Frank w pierwszym kwartale ceny na usługi hotelarskie spadły najbardziej w tych stolicach Europy, w których dotychczas najwięcej było tzw. biznesturystów, czyli osób, które przyjeżdżały w interesach i zatrzymywały się w hotelach wyższej klasy. Dlatego, jak podaje agencja, w Amsterdamie hotele potaniały średnio o połowę, w Moskwie o 40 proc.

– Ponad 80 proc. miejsc hotelowych w Rosji wykupują turyści biznesowi, a im lepszej klasy hotel, tym ta statystyka jest wyższa. Sama Moskwa to miasto biznesturystyki bez istotnej oferty hoteli w klasie ekonomicznej – wyjaśnia Igor Roganowicz, wicedyrektor oddziału doradczego Knight Frank w Moskwie.

Ta tendencja utrzymuje się także w najnowszych inwestycjach. W kwietniu w Rosji oddano do użytku cztery nowe hotele. Trzy to najdroższe, pięciogwiazdkowe obiekty, w tym Grand Hyatt Residences & Spa w Moskwie.

– Spadek liczby biznesmenów odwiedzających nasze hotele jest już zauważalny. Powoduje duże straty w branży i wymusza na właścicielach obniżki cen – dodaje Natalia Sazonowa, szefowa oddziału badań rynkowych KF w Moskwie.

Wśród 16 projektów nowych hoteli, które do 2015 r. staną w sześciu miastach Rosji, widać odejście od inwestycji tylko dla biznesturystyki. Cztery obiekty w Sankt Petersburgu i dwa w innych miastach mają trzy gwiazdki.

– W tym roku w Sankt Petersburgu oczekujemy o 30 – 35 proc. mniej turystów biznesowych niż w minionym roku – przyznaje Siergiej Korniejew z Rosyjskiego Związku Przemysłu Turystycznego.

Na drugim biegunie obniżek znajduje się Paryż, co tłumaczy się bogatą ofertą na każdą kieszeń, a także tym, że w stolicy Francji pobyty turystyczne przeważają nad biznesowymi.

W Polsce turyści biznesowi to także większość hotelowych gości. W największej grupie hotelarskiej Orbis (63 hotele w Polsce, jeden na Litwie) stanowili w I kwartale 70 proc.

– To o 3 pkt proc. mniej niż przed rokiem. Ceny w naszych hotelach nie zmieniły się i na razie trudno powiedzieć, czy jakieś zmiany w najbliższym czasie będą – mówi „Rz” Adam Kucza, specjalista ds. relacji inwestorskich.

Spadek przychodów o 11 proc. grupa tłumaczy zmniejszeniem się frekwencji w hotelach i wyjazdów turystycznych.

– Są one związane ze spadającą liczbą gości zagranicznych, redukowaniem kosztów w firmach oraz pesymistycznymi nastrojami klientów indywidualnych – dodaje Adam Kucza.

W minionym roku biznesmeni stanowili 66 proc. gości orbisowskich hoteli. To o 1 pkt proc. więcej niż dwa lata temu.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=i.trusewicz@rp.pl]i.trusewicz@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej