Na wszystkie inwestycje drogowe – budowę autostrad i dróg ekspresowych, prace przygotowawcze i remonty – mamy wydać z Krajowego Funduszu Drogowego w 2009 roku 14,3 mld zł. Do tego dochodzi 7 mld zł z budżetu państwa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) już wydała z tej puli ok. 5 mld zł. [wyimek]20 mld zł - ma mieć łącznie do dyspozycji w tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [/wyimek]
Rachunek KFD ma zasilić m.in. 5,5 mld zł z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. To mniej o ok. 2 mld zł, niż Ministerstwo Infrastruktury szacowało jeszcze trzy miesiące temu. Kolejnych 900 mln zł wpłynie z Brukseli. To dotacje unijne z nowych i starych programów.
Finansowanie KFD obejmuje też emisję obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa. W tym roku Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), jako emitent papierów na rzecz KFD, ma wypuścić papiery na kwotę 7,8 mld zł. Pierwsza transza trzyletnich papierów ma wynieść 600 mln zł. Pojawi się ona, gdy tylko bank uzyska gwarancje skarbu.
Należy oczekiwać sporego zainteresowania inwestorów tymi obligacjami. Zwłaszcza funduszy emerytalnych oraz części ubezpieczycieli, którzy dziś kupują najwięcej papierów skarbowych.
Organizatorem emisji obligacji o zmiennym oprocentowaniu będzie Bank Handlowy. Podobnie jak prawdopodobnie kolejnych (powodzenie pierwszej emisji w pełni to gwarantuje).