Natura 2000 stopuje drogi

Dopiero w 2010 roku poznamy obszary Natura 2000. To kolejny termin, ostatni wyznaczano na I kwartał 2009 r. To blokuje budowę dróg

Publikacja: 07.08.2009 09:15

Protest ekologów w Dolinie Rospudy

Protest ekologów w Dolinie Rospudy

Foto: Fotorzepa, Dorota Awiorko-Klimek Dor Dorota Awiorko-Klimek

Początek 2010 roku to termin, kiedy mamy znać wszystkie polskie obszary Natura 2000. Kolejny. Ostatni wyznaczono na I kwartał 2009 r. Brak określenia granic chronionych terenów blokuje m.in. budowę drogi ekspresowej S5 z Gniezna do Poznania. Nie tylko jej. – Uzupełnienia o drugą ocenę oddziaływania na środowisko wymagała również droga ekspresowa S74 między Przełomem a Kostomłotami – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przełom jest koło Kielc, Kostomłoty – w okolicach Wrocławia. Dzieli je odległość ok. 300 km.

Sporządzenie raportu trwa około roku. O tyle trzeba odłożyć rozpoczęcie inwestycji. Jeżeli droga przebiega przez obszar Natura 2000, inwestor musi zrekompensować ingerencję w teren, np. zasadzić określoną liczbę drzew. Dopóki obszar nie jest wyznaczony, niemożliwe jest określenie poziomu kompensacji. Zgodnie z unijnymi przepisami na obszarze potencjalnie kwalifikującym się do objęcia przepisami ochrony środowiska nie można nic budować. – Nie da się zastosować tu zasady nadrzędności interesu publicznego, jakim jest budowa dróg – mówi Anna Liro, dyrektor Departamentu Obszarów Natura 2000 Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

– Na początku przyszłego roku wyślemy do Komisji Europejskiej mapę z nowymi obszarami naturowymi – zapowiada Anna Liro. – Komisji jej weryfikacja zajmie około 10 – 12 miesięcy, mamy jednak obietnicę, że już wówczas będziemy mogli rozpoczynać inwestycje na tych terenach, tak jakby obszary zostały już oficjalnie przyjęte.

– To nie rozwiąże problemu – przekonuje Janusz Mikula, były wiceminister rozwoju regionalnego. – By móc rozpocząć inwestycje, trzeba będzie jeszcze wykazać m.in., że budowa trasy w tym miejscu jest konieczna ze względu na interes społeczny i gospodarczy oraz zaproponować warianty jej przebiegu. A z tego, co się orientuję, dla większości tras tego nie zrobiono – dodaje.

W Polsce jest od grudnia zeszłego roku ponad 360 obszarów Natura 2000, które obejmują ok. 18 proc. powierzchni Polski. Przygotował je resort ochrony środowiska. – Komisja stwierdziła, że mamy sporo braków. Przybędzie ok. 500 obszarów o powierzchni ok. 3 proc. terytorium Polski – wyjaśnia Anna Liro.

Natura 2000 to niejedyny środowiskowy problem drogowców. Rozpoczęcie inwestycji odwleka też konieczność aktualizacji dokumentów wynikająca ze zmiany przepisów prawa ochrony środowiska. Zgodnie z nowymi zasadami konieczne jest sporządzenie dwóch ocen oddziaływania na środowisko, co jest zgodne z unijnymi wymogami. Przygotowując inwestycje na podstawie poprzednich przepisów, wystarczyła jedna. Teraz trzeba je uzupełniać, co trwa ok. roku. Kolejne trzy miesiące zajmuje spisanie raportu do oceny i wydanie decyzji przez Departament Ochrony Środowiska Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. To oznacza opóźnienie rozpoczęcia inwestycji o ok. półtora roku. Wciąż trwa m.in. uzupełnianie dokumentacji na fragmencie autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Toruniem, A4 w okolicach Rzeszowa czy dla S7 z Lubnia do Rabki.

– Rozpoczynając inwestycje finansowane ze środków unijnych bez spełniania wymogów prawnych nałożonych na Brukselę, ryzykujemy odebranie nam dotacji – podsumowuje Janusz Mikuła. Na razie jednak takiego przypadku nie było.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Początek 2010 roku to termin, kiedy mamy znać wszystkie polskie obszary Natura 2000. Kolejny. Ostatni wyznaczono na I kwartał 2009 r. Brak określenia granic chronionych terenów blokuje m.in. budowę drogi ekspresowej S5 z Gniezna do Poznania. Nie tylko jej. – Uzupełnienia o drugą ocenę oddziaływania na środowisko wymagała również droga ekspresowa S74 między Przełomem a Kostomłotami – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przełom jest koło Kielc, Kostomłoty – w okolicach Wrocławia. Dzieli je odległość ok. 300 km.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca