Reklama

Przyszłość Opla w rękach GM

Targi o kupno koncernu wciąż trwają. Berlin popiera Magnę i Sbierbank. Wesprze je 4,5 mld euro pomocy

Publikacja: 21.08.2009 03:06

Kolejne rozmowy odbędą się w siedzibie GM w Detroit

Kolejne rozmowy odbędą się w siedzibie GM w Detroit

Foto: Rzeczpospolita

W nocy z czwartku na piątek w Detroit przedstawiciele kanadyjsko-rosyjskiego konsorcjum Magna/Sbierbank chcą przekonać zarząd General Motors do sprzedania im Opla.

Opel został wydzielony z General Motors zanim amerykański koncern wystąpił o ochronę przed wierzycielami i podzielił się na dwie części – rokującą nadzieje na przyszłość i „złą” – obciążoną zadłużeniem. Od tego czasu niemieckim koncernem, który ma także fabryki w Hiszpanii, Wlk. Brytanii, Belgii i Polsce zarządza trust. Ten trust powinien także zaakceptować ostateczny wybór nowego właściciela Opla.

Amerykanie najprawdopodobniej podejmą decyzję w nocy z 21 na 22 sierpnia. O przyszłości Opla z sekretarzem skarbu USA Timothy’m Geithnerem rozmawiał też telefonicznie niemiecki minister finansów, Peer Steinbrueck.

[wyimek]4,5 mld euro pomocy gwarantuje kanadyjsko-rosyjskiemu konsorcjum rząd w Berlinie[/wyimek]

Spotkanie ma być nieformalne, ale wezmą w nim udział prezes Magny Siegfried Wolf, prezes Sbierbanku German Gref, a po drugiej stronie stołu usiądzie prezes GM Fritz Henderson. Zdecydowanymi zwolennikami przejęcia Opla przez Magnę/Sbierbank jest rząd niemiecki, a kanclerz Niemiec Angela Merkel wręcz obiecała prezydentowi Rosji Dmitrijowi Miedwiediewowi, że Rosjanie dostaną Opla. Aby konsorcjum mogło skonsumować transakcję, Niemcy są gotowi udzielić konsorcjum hojnej pomocy.

Reklama
Reklama

– Jesteśmy gotowi przekazać Magnie/Sbierbankowi 4,5 mld euro, a potem będzie negocjować z innymi rządami, w których Opel ma swoje fabryki – powiedział wczoraj Steffen Moritz, rzecznik niemieckiego ministerstwa gospodarki. To również oznacza, że Magna dysponowałaby silnym argumentem w negocjacjach z GM.

Pozostali chętni do kupna Opla ubiegali się o dużo mniejsze dofinansowanie – chiński BAIC wnioskował o 1,7 mld euro, a RHJ o 3,7 mld euro.

Amerykanie bronili się przed przyjęciem oferty Magny, ponieważ zakładała ona przejęcie również najbardziej zaawansowanych technologii produkcji samochodów. GM tłumaczył, że ten punkt jest nie do przyjęcia, ponieważ nie jest właścicielem wszystkich wykorzystywanych patentów.

Kanclerz Merkel jest zdeterminowana, aby sprzedać Opla przed wyborami zaplanowanymi na koniec września. Nawet jeśli jednak ostatecznie GM zostanie przekonany, to i tak Magna planuje zwolnienie 11 tysięcy pracowników, w tym 6 – 7 tysięcy w Niemczech, gdzie Opel zatrudnia 25 tys. osób. W polskich fabrykach Opla po ostatnich cięciach pracuje obecnie ok. 3 tys. osób.

[ramka][b]Volkswagen chce być bliżej Suzuki[/b]

Prezes Volkswagena Martin Winterkorn przyznał wczoraj, że jest zainteresowany przejęciem 10 proc. udziałów w japońskim koncernie Suzuki Motor Corp. albo stworzeniem spółki joint venture. – Efektem miałaby być wspólna produkcja małych samochodów, które Suzuki potrafi produkować, a Volkswagen nie posiada do tego odpowiednich technologii – ujawnił w wywiadzie dla niemieckiego „Manager Magazine”. Przedstawiciele Suzuki nie chcieli komentować tych informacji, ale według dobrze poinformowanych źródeł rozmowy toczą się od wielu miesięcy. W tym samym czasie prezes Suzuki Osamu Suzuki zapewniał, że nie ma żadnych kontaktów z Niemcami.Wczoraj akcje VW spadły o 3,4 proc., do 141 euro. Zdaniem magazynu z Suzuki rozmawia również francuski Renault. [/ramka]

W nocy z czwartku na piątek w Detroit przedstawiciele kanadyjsko-rosyjskiego konsorcjum Magna/Sbierbank chcą przekonać zarząd General Motors do sprzedania im Opla.

Opel został wydzielony z General Motors zanim amerykański koncern wystąpił o ochronę przed wierzycielami i podzielił się na dwie części – rokującą nadzieje na przyszłość i „złą” – obciążoną zadłużeniem. Od tego czasu niemieckim koncernem, który ma także fabryki w Hiszpanii, Wlk. Brytanii, Belgii i Polsce zarządza trust. Ten trust powinien także zaakceptować ostateczny wybór nowego właściciela Opla.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Imperium zbudowane przez Zygmunta Solorza bliskie ważnego rozstrzygnięcia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama