Chińczycy wyłożą pieniądze na przejęcie Saaba

Koncern samochodowy BAIC będzie współudziałowcem Koenigsegg, który kupuje Saaba od General Motors

Publikacja: 10.09.2009 03:05

Będący w kłopotach General Motors pozbywa się europejskich spółek. Podobny los jak szwedzką markę mo

Będący w kłopotach General Motors pozbywa się europejskich spółek. Podobny los jak szwedzką markę może spotkać Opla

Foto: AFP

Według deklaracji intencyjnej szwedzkiego Koenigsegga, Beijng Automotive Industry Holdings staje się mniejszościowym udziałowcem w Koenigsegg Group, która ma zostać 100-procentowym właścicielem Saaba. Ostateczna umowa w tej sprawie zostanie zawarta do końca roku.

Suma, za którą BAIC kupił udziały, nie została ujawniona, jednak zdaniem mediów dzięki Chińczykom Koenigsegg Group załatała dziurę w planie finansowym transakcji szacowaną na ponad 550 mln dol. – To ważny krok w drodze do powstania nowego Saaba. Mamy dobrze opracowany plan biznesowy, odpowiednich partnerów i jesteśmy gotowi zrealizować nasze zamierzenia bez wsparcia finansowego ze strony państwa – oświadczył w komunikacie prasowym dyrektor spółki akcyjnej Koenigsegg Group Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg Group powstała pięć miesięcy temu, by przejąć Saaba z rąk jej obecnego właściciela, amerykańskiego koncernu General Motors. Jest kontrolowana przez Amerykanina Augie K. Fabelę, przewodniczącego rady nadzorczej spółki rosyjskiego operatora telekomunikacyjnego VimpelCom, szwedzkiego producenta niszowych samochodów Christiana von Koenigsegga i norweskiego biznesmena Barda Ekera.

Do transakcji kupna Saaba może dojść dopiero wtedy, gdy Koenigsegg Group otrzyma kredyt z EBI na sumę 4 mld koron szwedzkich (ok. 1,6 mld zł). Jego przyznanie jest jednak uwarunkowane uzyskaniem gwarancji od rządu Szwecji.

Zapowiedź przejęcia Saaba przez Koenigsegg Group z ulgą przyjęły lokalne związki zawodowe, a także rząd. – To dobrze, że spółka posłuchała rządu i postarała się o prywatny kapitał – skomentowała zamiar przyłączenia się Chińczyków do Koenigsegg Group minister gospodarki Maud Olofsson.

Bez udziału Chińczyków nie uda się także rozstrzygnąć losów Volvo Personvagnar. Chińska spółka Geely Automobile potwierdziła we wtorek swoje zainteresowanie kupnem Volvo PV jego właścicielowi Ford Motor Company. Sprzedaż Volvo ma być sfinalizowana przed końcem czwartego kwartału.

Wczoraj wieczorem miała się zebrać rada dyrektorów GM. Tematem spotkania ma być dalszy los zakładów Opla. Ich kupnem jest zainteresowane konsorcjum Magna-Sbierbank faworyzowane przez rząd Niemiec. GM deklarował ostatnio, że chce jednak zatrzymać markę.

Według deklaracji intencyjnej szwedzkiego Koenigsegga, Beijng Automotive Industry Holdings staje się mniejszościowym udziałowcem w Koenigsegg Group, która ma zostać 100-procentowym właścicielem Saaba. Ostateczna umowa w tej sprawie zostanie zawarta do końca roku.

Suma, za którą BAIC kupił udziały, nie została ujawniona, jednak zdaniem mediów dzięki Chińczykom Koenigsegg Group załatała dziurę w planie finansowym transakcji szacowaną na ponad 550 mln dol. – To ważny krok w drodze do powstania nowego Saaba. Mamy dobrze opracowany plan biznesowy, odpowiednich partnerów i jesteśmy gotowi zrealizować nasze zamierzenia bez wsparcia finansowego ze strony państwa – oświadczył w komunikacie prasowym dyrektor spółki akcyjnej Koenigsegg Group Christian von Koenigsegg.

Biznes
Wojsko kupuje Borsuki za ponad 6 mld zł
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
MON nie ma pieniędzy na amunicje. Rosja i USA rozmawiają o uruchomieniu NordStream
Biznes
Wojciech Kwaśniak: Porządny, mądry facet, poturbowany i porzucony przez państwo
Biznes
Cofnięty licznik to strata nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Biznes
Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stocznia Wojenna: Wpływamy do czołówki świata
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście