Chińczycy wyłożą pieniądze na przejęcie Saaba

Koncern samochodowy BAIC będzie współudziałowcem Koenigsegg, który kupuje Saaba od General Motors

Publikacja: 10.09.2009 03:05

Będący w kłopotach General Motors pozbywa się europejskich spółek. Podobny los jak szwedzką markę mo

Będący w kłopotach General Motors pozbywa się europejskich spółek. Podobny los jak szwedzką markę może spotkać Opla

Foto: AFP

Według deklaracji intencyjnej szwedzkiego Koenigsegga, Beijng Automotive Industry Holdings staje się mniejszościowym udziałowcem w Koenigsegg Group, która ma zostać 100-procentowym właścicielem Saaba. Ostateczna umowa w tej sprawie zostanie zawarta do końca roku.

Suma, za którą BAIC kupił udziały, nie została ujawniona, jednak zdaniem mediów dzięki Chińczykom Koenigsegg Group załatała dziurę w planie finansowym transakcji szacowaną na ponad 550 mln dol. – To ważny krok w drodze do powstania nowego Saaba. Mamy dobrze opracowany plan biznesowy, odpowiednich partnerów i jesteśmy gotowi zrealizować nasze zamierzenia bez wsparcia finansowego ze strony państwa – oświadczył w komunikacie prasowym dyrektor spółki akcyjnej Koenigsegg Group Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg Group powstała pięć miesięcy temu, by przejąć Saaba z rąk jej obecnego właściciela, amerykańskiego koncernu General Motors. Jest kontrolowana przez Amerykanina Augie K. Fabelę, przewodniczącego rady nadzorczej spółki rosyjskiego operatora telekomunikacyjnego VimpelCom, szwedzkiego producenta niszowych samochodów Christiana von Koenigsegga i norweskiego biznesmena Barda Ekera.

Do transakcji kupna Saaba może dojść dopiero wtedy, gdy Koenigsegg Group otrzyma kredyt z EBI na sumę 4 mld koron szwedzkich (ok. 1,6 mld zł). Jego przyznanie jest jednak uwarunkowane uzyskaniem gwarancji od rządu Szwecji.

Zapowiedź przejęcia Saaba przez Koenigsegg Group z ulgą przyjęły lokalne związki zawodowe, a także rząd. – To dobrze, że spółka posłuchała rządu i postarała się o prywatny kapitał – skomentowała zamiar przyłączenia się Chińczyków do Koenigsegg Group minister gospodarki Maud Olofsson.

Bez udziału Chińczyków nie uda się także rozstrzygnąć losów Volvo Personvagnar. Chińska spółka Geely Automobile potwierdziła we wtorek swoje zainteresowanie kupnem Volvo PV jego właścicielowi Ford Motor Company. Sprzedaż Volvo ma być sfinalizowana przed końcem czwartego kwartału.

Wczoraj wieczorem miała się zebrać rada dyrektorów GM. Tematem spotkania ma być dalszy los zakładów Opla. Ich kupnem jest zainteresowane konsorcjum Magna-Sbierbank faworyzowane przez rząd Niemiec. GM deklarował ostatnio, że chce jednak zatrzymać markę.

Według deklaracji intencyjnej szwedzkiego Koenigsegga, Beijng Automotive Industry Holdings staje się mniejszościowym udziałowcem w Koenigsegg Group, która ma zostać 100-procentowym właścicielem Saaba. Ostateczna umowa w tej sprawie zostanie zawarta do końca roku.

Suma, za którą BAIC kupił udziały, nie została ujawniona, jednak zdaniem mediów dzięki Chińczykom Koenigsegg Group załatała dziurę w planie finansowym transakcji szacowaną na ponad 550 mln dol. – To ważny krok w drodze do powstania nowego Saaba. Mamy dobrze opracowany plan biznesowy, odpowiednich partnerów i jesteśmy gotowi zrealizować nasze zamierzenia bez wsparcia finansowego ze strony państwa – oświadczył w komunikacie prasowym dyrektor spółki akcyjnej Koenigsegg Group Christian von Koenigsegg.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca