– Nowe stawki, to instrument do zarządzania ruchem na lotnisku — mówi Jakub Mielniczuk, rzecznik PPLu, przedsiębiorstwa zarządzającego Okęciem.

Nowe opłaty wejdą w życie 1 października.

Znaczna podwyżka opłat dotyczy małych samolotów. Obecnie maszyny o wadze do 2 ton płaciły za lądowanie 80 zł za tonę. Teraz samoloty ważące do 5 ton będą płaciły 200 zł za każdą tonę. Droższe też będzie korzystanie przez pasażerów z terminalu VIP, który obsługuje ruch biznesowy. Opłata pasażerska wzrasta z 80 zł do 200 zł za osobę. Szereg wprowadzanych zniżek ma zachęcić przewoźników regularnych do otwierania nowych tras i do bazowania samolotów w Warszawie.

każdy przewoźnik, który otworzy nowe połączenie na inny kontynent otrzyma zniżkę 99 proc. w opłatach lotniskowych przez pierwsze dwa lata jego funkcjonowania. W trzecim roku zniżki będą wynosić 80 proc, w czwartym roku — 60 proc. a w piątym — 30 proc. Linie lotnicze które zdecydują się na uruchomienie nowej trasy europejskiej — w pierwszym roku otrzymają 75 proc. zniżki opłat lotniskowych.

— Znieśliśmy też opłaty za postój samolotów między godziną 22 a 5:59, co ma zachęcić przewoźników o zostawania na noc — mówi Jakub Mielniczuk. Jednocześnie czas przez jaki samolot mogą stać za darmo w dzień został skrócony z czterech godzin do trzech.