Renault może przejąć AwtoWAZ

Kreml jest coraz bliżej przejęcia kontroli nad rosyjskim producentem. Tylko po to, by przekazać ją Francuzom

Publikacja: 05.11.2009 02:53

Jak zapowiedział na specjalnym posiedzeniu Władimir Putin, rząd po raz kolejny pomoże upadającemu gigantowi. Tym razem będzie to 55 mld rubli, czyli 1,9 mld dol.

Z tego 38 mld rubli (1,3 mld dol.) pójdzie na uregulowanie tzw. niespłacalnych długów koncernu (cale zadłużenie to 2,8 mld dol.); 12 mld rubli zostanie przeznaczone na program inwestycyjny, czyli wprowadzenie nowych, konkurencyjnych modeli, a 4,8 mld rubli na tworzenie nowych miejsc pracy.

– AwtoWAZ i rosyjski rząd mogą liczyć na naszą pomoc w tym, co tyczy się technologii, urządzeń i know-how, które pozwolą AwtoWAZ umocnić pozycję na rynku – zapowiedział agencji Nowosti przedstawiciel Renault, który jest udziałowcem AwtoWAZ. Francuzi przekażą spółce m.in. elementy modelu logan, na bazie których będzie produkowana nowa łada.

Wiceprezes Renault Christian Esteve już we wtorek poinformował, że jego firma zachowa swój pakiet blokujący w AwtoWAZ – 25 proc. plus jedna akcja, dzięki wniesionym technologiom. Jednak, jak dowiedział się Reuters, plan Kremla zakłada docelowo sprzedaż AwtoWAZ Renault.

Kreml ma dziś w AwtoWAZ 25,1 proc. (poprzez korporację Rostechnologie). W zamian za pieniądze na ratowanie producenta obejmie jego akcje.

– I zacznie szukać inwestora strategicznego. Zostanie nim Renault, bo Francuzi są gotowi zwiększyć udział w kapitale AwtoWAZ i wariant otrzymania przez nich pakietu kontrolnego jest już negocjowany – mówi rządowe źródło. Analitycy zwracają jednak uwagę, że kluczowa będzie wycena wartości francuskiej pomocy technologicznej. Na razie wciąż wirtualnej.

Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne