Stara panda zostaje w Tychach

Obecny model Fiata Panda na pewno będzie produkowany w Polsce. Czy nowego nie przejmie jedna z włoskich fabryk koncernu, nie wiadomo

Publikacja: 17.11.2009 02:44

O tym, gdzie jaki model będzie produkowany, decyduje zarząd – usłyszeliśmy w biurze prasowym Fiata Auto. – Dotyczy to także nowej pandy. Nie mamy zwyczaju komentowania informacji, które jeszcze nie zostały upublicznione.

To oficjalna już reakcja na informacje podane w sobotnim wydaniu dziennika „La Reppublica” o możliwym przeniesieniu produkcji pandy do Włoch (pisaliśmy o tym we wczorajszej „Rz”). A plany produkcyjne dla Fiata i Chryslera prezes koncernu Sergio Marchionne zamierza przedstawić za kilka tygodni.

Na razie fabryka w Tychach pracuje pełnią mocy. W tej chwili nie ma tam już nawet miejsca na zapowiadane przez Marchionnego przeniesienie produkcji lancii ypsylon z sycylijskiej fabryki właśnie do Tychów. Fabryka Fiata w Termini Imerese ma być zamknięta w 2011 roku.

W tej chwili z taśm tyskiej fabryki Fiata zjeżdża jedno auto co 33 sekundy. Obecny poziom 2320 samochodów dziennie udało się osiągnąć we wrześniu 2009 roku. To oznacza, że liczba wyprodukowanych aut w tym roku przekroczy 600 tys. Są to Fiat 500, 600 i Panda oraz Ford Ka.

Jednak Fiat często produkuje różne wersje tego samego modelu w różnych fabrykach. Tak jest chociażby z Punto, Grande Punto i Punto Evo. Tak samo może być z pandą. W tej sytuacji informacje „La Reppubliki” dotyczące planów produkowania nowej pandy, która pojawi się na rynku w 2010 r. w jednej z fabryk włoskich, są bardzo prawdopodobne. Wiarygodności dodaje fakt, że autor tekstu jest jednym z najlepiej poinformowanych dziennikarzy motoryzacyjnych we Włoszech. Nie oznaczałoby to jednak wstrzymania produkcji starszych modeli w Polsce. Kilkakrotnie już Sergio Marchionne mówił „Rz”, że pod względem jakościowym, jak i wydajnościowym jest to najlepszy zakład Fiata.

[ramka][srodtytul]Rośnie sprzedaż[/srodtytul]

Premie za złomowanie sprawiły, że sprzedaż samochodów w Europie (25 krajów Unii, Islandia, Norwegia, Szwajcaria) znowu wzrosła w październiku o 11,2 proc. rok do roku, do 1,264 mln sztuk – podała ACEA. Po dziesięciu miesiącach rynek zmalał jednak o 5 proc., do 12,2 mln. Miesięczną poprawę zanotowały: W. Brytania o 31,6 proc. (169 tys.), Hiszpania o 26,4 proc. (98 tys.), Niemcy o 24,1 proc. (321 tys.), Francja o 20,3 proc. (210 tys.) i Włochy o 15,7 proc. (196 tys.). Wśród marek prymat wiódł VW (+6,4 proc., do 268 tys.), przed grupą Peugeot-Citroen (+15,6 proc., do 167 tys.).

—dpa, p.r. [/ramka]

Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont