Firmy do budowy A1 zostały wybrane

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych podzieliła kontrakty warte 2,4 mld zł na budowę 75 km A1 z Torunia do Łodzi

Publikacja: 20.05.2010 04:11

Firmy do budowy A1 zostały wybrane

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Hiszpanie, Niemcy, Czesi i Irlandczycy wybudują tę autostradę, i to za ok. 800 mln zł mniej, niż przewidywał kosztorys.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chciała na budowę ponad 75-km odcinka wydać 3,22 mld zł. Cztery konsorcja, które złożyły najkorzystniejsze oferty, zaproponowały, że zrealizują inwestycję w sumie za 2,42 mld zł. Mają zdążyć do kwietnia 2012 roku.

Trasa z Torunia do Łodzi została podzielona na cztery odcinki. Pierwszy fragment – do Sójek o długości 30 km za 800 mln zł (o ok. 600 mln taniej niż kosztorys), ma wybudować konsorcjum z irlandzką spółką SRB Civil Engineering, tą samą, która odpadła z wyścigu o budowę trasy A2 z Łodzi do Warszawy. Wówczas Irlandczycy złożyli najtańsze oferty na budowę dwóch z pięciu odcinków trasy. Ich propozycje zostały jednak odrzucone, ponieważ znacznie przekroczyli budżet na prace projektowe. 30-km odcinek A1 chciało budować 11 konsorcjów.

[wyimek][srodtytul]3,2 mld zł[/srodtytul] miała kosztować budowa 75 km A1, ale będzie to 0,8 mld zł mniej[/wyimek]

Na budowę kolejnego fragmentu autostrady (15,2 km) z Sójek do Kotliskiej, najkorzystniejszą ofertę złożyło polsko-czeskie konsorcjum firm Poldim i Bögl a Krýsl. Wyceniło prace na 542 mln zł – o 100 mln zł poniżej kosztorysu. Natomiast 9 km trasy z Kotliskiej do Piątek ma wybudować Sando Budownictwo Polska wraz z partnerem z Hiszpanii – Construcciones Sanchez Dominguez-Sando. Ich oferta opiewała na 512 mln zł przy kosztorysie 621 mln zł. O oba kontrakty ubiegało się po 14 chętnych.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę ostatnich 21 km autostrady przed Łodzią złożyły firmy Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co, PRM Mosty Łódź, Erbedim i Intercor. Za prace chcą otrzymać prawie 570 mln zł. Rząd przeznaczył na budowę tego fragmentu ok. 591,6 mln zł.

Hiszpanie, Niemcy, Czesi i Irlandczycy wybudują tę autostradę, i to za ok. 800 mln zł mniej, niż przewidywał kosztorys.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chciała na budowę ponad 75-km odcinka wydać 3,22 mld zł. Cztery konsorcja, które złożyły najkorzystniejsze oferty, zaproponowały, że zrealizują inwestycję w sumie za 2,42 mld zł. Mają zdążyć do kwietnia 2012 roku.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej