Reklama

Rosja: nowy raj dla samochodowych koncernów

Szał samochodowych zakupów ogarnął Rosjan. Koncerny nie nadążają z zamówieniami

Aktualizacja: 25.06.2010 04:15 Publikacja: 25.06.2010 04:14

Rosyjska motoryzacja szybko wychodzi z ubiegłorocznej zapaści, gdy zakupy i produkcja spadły o ponad połowę. W ciągu pięciu miesięcy produkcja aut osobowych sięgnęła 382 tys. (w tym 175 tys. ład) i wg firmy analitycznej ASM-Holding wzrosła o 65 proc. rok do roku. O ponad 42 proc. zwiększyła się produkcja ciężarówek, a o 27 proc. autobusów. Kolejne koncerny przechodzą na pracę na dwie zmiany i zwiększają zatrudnienie. Ogłoszenia o przygotowaniach do wydłużenia pracy zamieściły GM (chevrolet) i największy rosyjski producent AwtoWAZ (łada, renault).

– Oczekujemy, że w czerwcu sprzedaż będzie wyższa o 70 proc. niż rok temu – zapowiedział w czwartek Aleksandr Bredichin, szef sprzedaży koncernu.

[wyimek]1,6 mln aut kupią w tym roku Rosjanie. Rekord – 2,8 mln – padł w 2008 r.[/wyimek]

U dilerów kolejki po najpopularniejsze modele (łada, renault, chevrolet, ford) sięgają kilku miesięcy. Na zamówione auta czekają także posiadacze pokaźnych portfeli, bo rząd, by wspierać rodzimą produkcję, zmniejszył kwoty importu drogich aut. Dotyczy to np. passata CC i audi Q5 (do pół roku oczekiwania), mercedesa (do pięciu miesięcy), land rovera (do dwóch).

Główną przyczyną samochodowego boomu u naszych wschodnich sąsiadów jest rządowy program utylizacji aut starszych niż dziesięć lat. Rosjanie rzucili się oddawać na składowiska swoje stare żiguli, moskwicze i łady, bo rząd płacił za nie 50 tys. rubli, czyli ok. 1/3 ceny nowego modelu tzw. ekonomicznego auta.

Reklama
Reklama

Zaplanowany na ten rok limit 10 mld rubli starczył na 200 tys. aut (95 proc. stanowiły łady, a 5 proc. renault logan)i wyczerpał się w pięć miesięcy. Dlatego rząd Putina zdecydował o przedłużeniu programu i wyłuskał na ten cel kolejne 10 mld rubli (320 mln dol.)

Rosyjska motoryzacja szybko wychodzi z ubiegłorocznej zapaści, gdy zakupy i produkcja spadły o ponad połowę. W ciągu pięciu miesięcy produkcja aut osobowych sięgnęła 382 tys. (w tym 175 tys. ład) i wg firmy analitycznej ASM-Holding wzrosła o 65 proc. rok do roku. O ponad 42 proc. zwiększyła się produkcja ciężarówek, a o 27 proc. autobusów. Kolejne koncerny przechodzą na pracę na dwie zmiany i zwiększają zatrudnienie. Ogłoszenia o przygotowaniach do wydłużenia pracy zamieściły GM (chevrolet) i największy rosyjski producent AwtoWAZ (łada, renault).

Reklama
Biznes
Imperium zbudowane przez Zygmunta Solorza bliskie ważnego rozstrzygnięcia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama