Airbus i Boeing znów walczą o kontrakt stulecia

Europejski gigant wojskowo-lotniczy EADS złożył oficjalną ofertę Airbusa na dostawy dla armii USA samolotów-cystern. Ostatniego dnia przewidzianego terminu (piątek) zrobił to też Boeing.

Publikacja: 11.07.2010 13:40

Airbus i Boeing znów walczą o kontrakt stulecia

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Europejczycy stają w szranki z Boeingiem po raz trzeci o kontrakt na 179 samolotów o wartości 50 mld dolarów. Maszyny te mają zastąpić wysłużone KC-135, których średni wiek wynosi 50 lat, najstarsze „pamiętają” czasy II wojny.

W 2003 r. wygrał Boeing, ale przetarg anulowano, bo wygrana była nieuczciwa: pracownicy Pentagonu przekazali koncernowi warunki oferowane przez Europejczyków, a później jedna osoba otrzymała pracę w koncernie.

Drugi przetarg w 2008 r. wygrał Airbus startując wspólnie z Northropem Grummanem, ale z kolei Boeingowi udało się wykazać, że organizatorzy niewłaściwie przeanalizowali obie oferty.

Airbus-Northrop wycofali się z walki na znak protestu (koncern amerykański rozwiązał potem współpracę z Airbusem), wywołując oburzenie w Europie. Kanclerz Angela Merkel i prezydent Nicolas Sarkozy zarzucili Waszyngtonowi stronniczość i faworyzowanie wyłącznie amerykańskiego producenta.

Teraz Airbus staje do przetargu bez dużego partnera. Ma za to wsparcie 200 kooperantów, w tym kilku dużych i znanych w branży, jak General Electric, Honeywell, Hamilton Sundstrand czy Goodrich.

Resort obrony USA przedłużył o 60 dni termin składania ofert na prośbę firmy z Europy, która potrzebowała więcej czasu na przygotowanie dokumentacji i znalezienie kooperantów, po wycofaniu się Northropa Grummana. Pentagon chciał z kolei uniknąć sytuacji, w której tylko Boeing byłby kandydatem do kontraktu.

Minister obrony USA, Robert Gates zapewnił, że procedura będzie sprawiedliwa. — Moim zdaniem przetarg zaplanowano możliwie jak najbardziej przejrzyście. Zapełniłem też Kongres, że będzie to sprawiedliwy i przejrzysty proces.

Europejczycy złożyli przed piątkowym terminem dokumentację liczącą 8818 stron i 17 tomów, spełniającą 372 postulaty i wymogi Pentagonu. Zwycięzca tego „kontraktu stulecia” wyprodukuje i dostarczy 179 samolotów do tankowania przez myśliwce paliwa w powietrzu, o wartości 50 mld dolarów. Dodatkowa umowa na serwisowanie ich przez 25 lat daje wartość ponad 130 mld dolarów. Europejczycy oferują samolot KC-45, wojskową wersję pasażerskiego A330. Ewentualna wygrana Airbusa pozwoli stworzyć 48 tys. miejsc pracy w nowej fabryce w Mobile, w Alabamie.

Boeing złożył swą ofertę w piątek. Dokumentacja liczy także ponad 8 tys. stron, spełnia również 372 warunki postawione rzez zamawiającego te samoloty. Boeing wojskową wersję B767 produkowaną pod Seattle w stanie Waszygton, ale montowaną i uzbrajaną w Kansas. Odpowiedzialna za ofertę Jean Chamberlin oświadczyła, że nie tylko spełnia ona wszystkie 372 postawione wymagania, ale cenowo jest lepsza od poprzedniej. Odmówiła jednak wdawania się w szczegóły co do ceny.

Boeing twierdzi jednak, że jego produkt będzie tańszy przy zakupie i oszczędniejszy w eksploatacji od pochodnej A330. Spala o 24 proc. mniej paliwa, co zaoszczędzi podatnikom amerykańskim ponad 10 mld dolarów tylko na samym paliwie w ciągu 40 lat eksploatacji.

O cenie Europejczyków nie chciał też rozmawiać rzecznik EADS w Ameryce Płn. James Darcy. — Zostawiamy dowództwu Air Force ocenę wartości naszej oferty, opartej na cenie i zdolnościach technicznych — odpowiedział emailem.

Trzeciemu wymienianemu konkurentowi, US Aerospace udało się ostatecznie namówić do wspólnej oferty ukraińskiego Antonowa i zaproponował 179 samolotów w cenie po 150 mln dolarów, w sumie za 29,5 mld.

Prezes Northropa, Wes Bush wyjaśnił powody rezygnacji w marcu z udziału w przetargu: kryteria lotnictwa wojskowego wyraźnie faworyzują mniejszego tankowca czyli zmodyfikowanego B767.

Dowództwo lotnictwa wojskowego USA podejmie decyzję o wyborze oferty do 12 listopada.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?