Potaniały zagraniczne wakacje

Każdego, kto nie widział jeszcze Grecji, a nie boi się strajków ucieszy informacja, o tym, że na koniec czerwca greckie wycieczki można było kupić nawet o 18 proc. taniej. Potaniał także Egipt, najpopularniejszy kierunek Polaków

Publikacja: 21.07.2010 18:46

Kos

Kos

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Molga Bartłomiej Molga

Koniec pierwszego półrocza przyniósł zaskakujące spadki cen - podaje turystyczna spółka Enovatis, sprzedająca za pośrednictwem portali internetowych wycieczki organizowane przez blisko sto biur podróży.

Najbardziej staniały wyjazdy do Grecji. Z naszych analiz wynika, że touroperatorzy z ofertą na tym kierunku obniżali ceny w ujęciu rok do roku średnio o 600 zł w maju i nawet o 900 zł w czerwcu - mówi Michał Pilkiewicz, prezes Enovatis.

Obniżka sięgała więc 11-18 proc. Eksperci branży twierdzą, że przyczyna był grecki kryzys gospodarczy, który ostudził zainteresowanie turystów tym krajem.

Ale potaniał także najpopularniejszy kierunek Polaków - Egipt, w granicach 550-700 zł (11-12 proc.), a także Turcja i Tunezja (7-9 proc.). Jest to o tyle zaskakujące, że ceny pospadały w chwili rozpoczęcia okresu tzw. wysokiego sezonu.

Jeszcze bardziej poszły w dół ceny w wyjazdach krajowych: po początkowej majowej podwyżce obniżyły się na początku czerwca do poziomu sprzed roku, a potem zanurkowały o kolejne 24 punkty procentowe. - Dużą rolę odegrała tu powódź, która odwracała zainteresowanie klientów od wyjazdu na południe Polski - uważa menedżer portalu Wypoczynek.pl.

Według prezesa Rainbow Tours Grzegorza Baszczyńskiego, spadki cen to efekt bardzo słabej sprzedaży imprez zaplanowanych na koniec pierwszego półrocza. Wycieczki czerwcowe sprzedawane są w kwietniu i maju. Tymczasem w tym okresie doszło do katastrofy w Smoleńsku, wybuchu wulkanu i spadku wartości złotego, co przełożyło się na spadek wyników sprzedaży.

Jak utrzymuje Enovatis, ceny obniżyła zdecydowana większość biur podróży. Zdaniem prezesa Exim Tours Abdelfettaha Gaidy, doszło do wojny cenowej, która sprawiła, że część touroperatorów balansuje na granicy opłacalności. - Trwa bezpardonowa walka o klienta, bo na rynku jest niewspółmiernie mało pieniędzy w stosunku do liczby oferowanych wycieczek - mówi Gaida.

Lipiec jednak pokazuje, że ceny zaczynają się odbijać. W ciągu pierwszych dwóch tygodni rezerwacja miała średnio podrożeć 350 zł. - To sygnał, że sprzedaż nabiera rozmachu, a w konsekwencji gwałtownie kurczy się rynek ofert last minute - twierdzi Ewelina Koperska z Enovatis. W jej firmie promocje ostatniej chwili do Grecji stanowią tylko 10 proc. całej oferty, a do Turcji 24 proc. Lepiej jest w przypadku Tunezji, gdzie połowa obecnej oferty to last minute. W przypadku Egiptu jest to jedna trzecia.

Ostatnie przyspieszenie nie musi jednak zapowiadać trwałej zmiany trendu. Chwiejność kursu złotego będzie elementem zmniejszającym atrakcyjność zagranicznych wycieczek. Część potencjalnych klientów w ogóle z nich zrezygnuje, nie chcąc narażać się na wydatki w czasie ciągle niejasnej sytuacji gospodarczej. Prognozy Instytutu Turystyki zakładają, że w ciągu najbliższych trzech lat liczba podróżujących za granicę Polaków nawet nie zbliży się do wartości sprzed kryzysu. Jeśli bowiem w 2008 roku za granicę wyjechało turystycznie 7,6 mln osób, to w ubiegłym już tylko 6,3 mln. W ciągu najbliższych dwóch lat ta liczba zwiększy się zaledwie o ok. 10 proc.

Koniec pierwszego półrocza przyniósł zaskakujące spadki cen - podaje turystyczna spółka Enovatis, sprzedająca za pośrednictwem portali internetowych wycieczki organizowane przez blisko sto biur podróży.

Najbardziej staniały wyjazdy do Grecji. Z naszych analiz wynika, że touroperatorzy z ofertą na tym kierunku obniżali ceny w ujęciu rok do roku średnio o 600 zł w maju i nawet o 900 zł w czerwcu - mówi Michał Pilkiewicz, prezes Enovatis.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?