Trudno sprzedać Polmosy

Załogi zrezygnowały z przejęcia wytwórni wódek Józefów i Bielsko-Biała

Publikacja: 22.07.2010 05:12

Wódka kasztelańska z Polmosu Józefów

Wódka kasztelańska z Polmosu Józefów

Foto: Materiały Producenta

Dziś w południe mija termin składania ofert na 85 proc. udziałów Polmosów Józefów i Bielsko-Biała, dwóch ostatnich, których nie objęła przedłużająca się prywatyzacja wartej obecnie ok. 13 mld zł branży spirytusowej. Jak ustaliła „Rzeczpospolita”, nie będzie wśród nich zgłoszeń spółek pracowniczych, zawiązanych głównie po to, aby przejąć od państwa kontrolę w wytwórniach wódki.

– Byliśmy przekonani, że Ministerstwo Skarbu Państwa zaprosi nas do negocjacji. Resort zdecydował się jednak na przetarg, w którym nie jesteśmy w stanie wziąć udziału, m.in. ze względu na konieczność wpłacenia wadium – narzeka Marek Bodych z „Solidarności” w Polmosie Józefów. Na rokowania liczyli także w Bielsku-Białej.

Zdaniem Witolda Orłowskiego, głównego ekonomisty PricewaterhouseCoopers, przejmowanie małych i średnich zakładów przez spółki pracownicze może być korzystnym rozwiązaniem. Nie widzi on jednak potrzeby, aby za wszelką cenę preferować załogi. – Jeżeli jest taka możliwość, to w pierwszej kolejności należy dążyć do sprzedaży spółek inwestorom strategicznym – mówi Orłowski.

Wczoraj resort skarbu nie zdradził nam, ile ofert do tej pory otrzymał. Jak pokazały ostatnie próby sprzedaży Polmosów (tylko w ubiegłym roku były dwie), tłumu chętnych raczej nie będzie. Do poprzedniego, unieważnionego przetargu zgłosił się tylko krakowski hurtownik alkoholi Alti Plus. Wczoraj w firmie nie znalazł się nikt, kto zechciałby powiedzieć, czy wystartuje także tym razem.

Wśród chętnych na Polmosy nie będzie na pewno grupy Pol-mlek. Ta czołowa firma mleczarska próbowała wcześniej kupić wytwórnie wódki, aby rozszerzyć działalność. Polmosami nie interesują się także najwięksi gracze w polskiej branży alkoholowej. Wcześniej Bielsku-Białej przyglądał się Stock Polska. Lider rynku wódki zrezygnował jednak z zakupu.

Potencjalnych inwestorów może zniechęcać cena. Resort chce 32,5 mln zł za Bielsko-Białą i ok. 20 mln zł za Józefów.

– Dla dobra Polmosów trzeba zakończyć ich prywatyzację jak najszybciej, sprzedając je po cenie rynkowej – uważa Andrzej Szumowski, prezes Polish Vodka Association i wiceprezes Wyborowej SA, czwartego producenta wódki w Polsce.

Od przedstawicieli branży spirytusowej usłyszeliśmy, że aktualne wyceny Polmosów należałoby obniżyć nawet o jedną trzecią. Zwracają oni także uwagę, że prywatyzacja zakładów spirytusowych zaczęła się w Polsce o kilka lat za późno.

Obecnie pozyskaniu inwestora nie sprzyja osłabienie w Polsce popytu na wódkę, który jest efektem podwyżki akcyzy i kryzysu gospodarczego. Firma Nielsen szacuje, że w ciągu pięciu miesięcy 2010 r. sprzedaż detaliczna wódki skurczyła się o ponad 3 proc. Większe spadki mogli zanotować jej producenci.

Bez zastrzyku gotówki Bielsko-Biała i Józefów (ich łączne udziały wynoszą ok. 3 proc. i są ponad dziesięć razy mniejsze od udziałów lidera) nie będą w stanie walczyć o kurczący się rynek. W szczególnie trudnej sytuacji jest Józefów, który 2009 r. zakończył stratą. Jego pracownicy chcieli stworzyć grupę, która promowałaby znak „Polska Wódka”. Liczyli, że przyłączy się załoga z bielskiej wytwórni.

Dziś w południe mija termin składania ofert na 85 proc. udziałów Polmosów Józefów i Bielsko-Biała, dwóch ostatnich, których nie objęła przedłużająca się prywatyzacja wartej obecnie ok. 13 mld zł branży spirytusowej. Jak ustaliła „Rzeczpospolita”, nie będzie wśród nich zgłoszeń spółek pracowniczych, zawiązanych głównie po to, aby przejąć od państwa kontrolę w wytwórniach wódki.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?