Projekty kluczowe to strategiczne z punktu widzenia rozwoju kraju przedsięwzięcia infrastrukturalne, które nie muszą brać udziału w konkursach o unijne dotacje. Ich lista jest aktualizowana co pół roku. Te już tam wpisane mogą zostać usunięte, jeśli nie są planowo realizowane. Mogą też pojawić się nowe. Resort rozwoju usunął teraz projekt dotyczący gospodarki odpadami w Warszawie (na prośbę beneficjenta). Dopisano też 15 kolejnych.
Nowe projekty pochodzą z sektorów: transportu (kolejowy i drogowy), środowiska (rewitalizacja terenów poprzemysłowych, ochrona brzegów morskich) oraz zdrowia (rozbudowa szpitali). 13 inwestycji trafiło na listę podstawową, a dwie (obie z sektora zdrowia) na rezerwową. Są to zarówno projekty o charakterze regionalnym, jak i ogólnopolskim. Do pierwszych należy m.in. budowa drogi krajowej łączącej obwodnicę północną Rzeszowa z drogą ekspresową S-19 i autostradą A-4 oraz ochrona brzegów morskich w granicach Centralnego Poligonu Sił Powietrznych Wicko Morskie. Całego kraju dotyczy techniczne wzmocnienie policji w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz projekt „Budujemy miasteczka ruchu drogowego”, którego celem jest podniesienie bezpieczeństwa poprzez edukację dzieci i młodzieży.
Beneficjenci nowych projektów to zarówno samorządy miast (Łodzi, Torunia, Rzeszowa), jak i administracja publiczna, np. Urząd Morski w Słupsku. Niektóre inwestycje mają się zacząć jeszcze w 2010 r. Wszystkie muszą się zakończyć (zostać rozliczone) w 2015 r.
[wyimek]37,6 mld euro to budżet „Infrastruktury i środowiska”. Wkład Unii to 27,9 mld euro[/wyimek]
Projekty te są ważne także dlatego, że są powiązane z innymi. Tak jest w przypadku Łodzi, która otrzyma dofinansowanie do budowy węzła multimodalnego przy Dworcu Łódź Fabryczna. – To jedna z całego ciągu inwestycji, która umożliwi realizację projektu pt. „Nowe centrum Łodzi” – komentuje Elżbieta Hibner, członek zarządu województwa łódzkiego.