Polska potrzebuje inwestycji w światłowody

Ta technologia potrzebna jest nie tylko do budowy sieci internetowej, ale także np. do dostarczania telewizji 3D

Publikacja: 30.09.2010 03:59

ŚwiatŁowody coraz bardziej powszechne

ŚwiatŁowody coraz bardziej powszechne

Foto: Rzeczpospolita

– Światłowód to podstawa – mówiła Magdalena Gaj, minister infrastruktury, pytana podczas branżowej debaty, co można zrobić, aby w Polsce upowszechnić dostęp do Internetu. Takie przekonanie ma też chyba Komisja Europejska, która zaleca, aby także najnowocześniejsze sieci dostępowe były otwarte dla konkurencji. Wprawdzie KE nie sprecyzowała, o jaką technologię chodzi (dokument mówi o sieciach NGA, a łącza mają umożliwiać transmisję danych w tempie 30 Mb/s), ale można przyjąć, że chodzi właśnie głównie o światłowody.

W niedalekiej przyszłości będą one główną technologią komunikacji. W perspektywie kilku lat Internet ma się stać głównym nośnikiem sygnału głosowego. Drożnej sieci potrzebują także grupy medialne, w tym nadawcy telewizyjni, co udowadniają inwestycje Zygmunta Solorza-Żaka, właściciela telewizji Polsat, w częstotliwości radiowe służące do budowy sieci mobilnego Internetu. Dla nadawców Internet jest nowym sposobem na dystrybucję całych kanałów TV i pojedynczych programów czy filmów.

Z tej samej przyczyny światłowód kupują kablówki. Sens w inwestycjach w światłowody widzą także operatorzy telefonii stacjonarnej poszerzający pakiet usług o telewizję, tacy jak Telefonia Dialog (grupa KGHM).

Piotr Guziewicz, szef departamentu inwestycji w Dialogu, ocenia, że usługi, które mogą być ekonomicznym uzasadnieniem budowy sieci światłowodowej, to obok ultraszybkiego dostępu do Internetu także kanały HD czy telewizja 3D.

Inwestycje polskich firm w dostęp do Internetu to dobra informacja dla krajowych producentów światłowodów. Największy z nich – Tele-Fonika Kable – zanotował w 2009 r. 2,4 mld zł przychodów (rok wcześniej ponad 4 mld zł). Tylko część jej sprzedaży – około 9 proc. – pochodzi jednak z handlu kablami telekomunikacyjnymi, a światłowody stanowią z kolei niecałą połowę tego tortu. Pamiętać trzeba, że zakup kabla to nie koniec, tylko część inwestycji w sieć światłowodową – i to ta mniejsza. Dodatkowo operatorzy stosują hybrydy technologiczne, gdzie światłowód to tylko odcinek infrastruktury.

– Popyt stabilnie rośnie, ponieważ rośnie popyt na usługi multimedialne, niezbędne m.in. dla funkcjonowania administracji państwowej, bankowości czy bezpieczeństwa państwa – mówi Aleksy Pachwicewicz, rzecznik Tele-Foniki Kable.

W ubiegłym roku Tele-Fonika sprzedała polskim odbiorcom około 8,3 tys. km kabla światłowodowego. Ok. 40 proc. dostaw odebrali operatorzy stacjonarni, a 25 proc. – mobilni (optyczny kabel jest im potrzebny m.in. do połączenia wież z nadajnikami).

– Światłowód to podstawa – mówiła Magdalena Gaj, minister infrastruktury, pytana podczas branżowej debaty, co można zrobić, aby w Polsce upowszechnić dostęp do Internetu. Takie przekonanie ma też chyba Komisja Europejska, która zaleca, aby także najnowocześniejsze sieci dostępowe były otwarte dla konkurencji. Wprawdzie KE nie sprecyzowała, o jaką technologię chodzi (dokument mówi o sieciach NGA, a łącza mają umożliwiać transmisję danych w tempie 30 Mb/s), ale można przyjąć, że chodzi właśnie głównie o światłowody.

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!