Gminy przestaną zarabiać na fotoradarach

Gminy przestaną zarabiać na kierowcach przekraczających prędkość. W piątek Sejm uchwalił zmianę przepisów w tej sprawie

Publikacja: 09.10.2010 06:54

Gminy przestaną zarabiać na fotoradarach

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Chodzi o nowelizację [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=178080]ustawy – Prawo o ruchu drogowym[/link].

Przewiduje ona, że obsługą fotoradarów rejestrujących nadmierną prędkość i kamer, które zapiszą przejazd na czerwonym świetle, po wejściu w życie nowych przepisów zajmie się Inspekcja Transportu Drogowego.

[b]Policja, straż miejska i zarządcy dróg przygotują natomiast szczegółowy wykaz, gdzie ich fotoradary się znajdują. Wykaz trafi do Inspekcji Transportu Drogowego.[/b] Ta weźmie pod uwagę stan obecny i wytyczne ministra infrastruktury w sprawie miejsc, w których szczególnie trzeba dbać o bezpieczeństwo, po czym opracuje nową mapę fotoradarów.

Kiedy już gmina czy zarządca drogi uznają, że fotoradar powinien się pojawić gdzie indziej, będą musieli uzyskać zgodę inspekcji. Ona też będzie miała prawo zdecydować o usunięciu fotoradaru ustawionego w nieuzasadnionym miejscu. Pierwsze kroki w tym kierunku mają być podjęte pod koniec roku.

Do końca grudnia generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad będzie musiał przekazać inspekcji swoje urządzenia oraz same obudowy (atrapy). Zarządcy dróg z kolei w tym czasie pozbędą się urządzeń należących do prywatnych firm.

Wszystko po to, by gminy już nie zarabiały na kierowcach przekraczających prędkość. Dla niektórych pieniądze z tego tytułu stanowią nawet 30 proc. dochodów.

Nowelizacją zajmie się teraz Senat.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne