Kurczaki wygrywają z mięsem wieprzowym

Już tylko krok dzieli nas od krajów, w których je się najwięcej drobiu w Europie. Tajemnica sukcesu? Kurczaki są tańsze niż wieprzowina

Aktualizacja: 24.10.2010 17:19 Publikacja: 24.10.2010 01:01

Kurczaki wygrywają z mięsem wieprzowym

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

– Popyt na mięso drobiowe wciąż rośnie. Spodziewamy się, że także w tym roku będzie wyższy niż w 2009 r. – mówi Leszek Kawski, dyrektor generalny Krajowej Izby Drobiarstwa.

Teraz przeciętny Polak zjada rocznie ok. 26,5 kg drobiu, o ok. 4 kg mniej niż Francuz, Niemiec czy Brytyjczyk. W branży szacuje się, że jeżeli nasze apetyty będą nadal rosły tak jak do tej pory, to poziom krajów z najwyższym spożyciem w Unii Europejskiej osiągniemy za trzy, cztery lata.

Swoją popularność drób zawdzięcza głównie cenie. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej podaje, że w sierpniu za ważącą kilogram tuszkę kurczaka musieliśmy zapłacić ok. 7 zł. Tymczasem kilogram schabu z kością kosztował ponad 14 zł.

– Zdecydowana większość Polaków, kupując mięso, kieruje się ceną. Trudno się więc dziwić, że wybierają drób – mówi Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Popularność drobiu uderza w mięso wieprzowe. W roku 2009 przeciętny Polak zjadł 41,9 kg tego mięsa, o 80 dkg mniej niż w 2008 r. Z najnowszej prognozy Agencji Rynku Rolnego wynika, że w tym roku z powodu „wzrostu konkurencyjności cenowej mięsa drobiowego” poziom spożycia wieprzowiny może być co najwyżej zbliżony do ubiegłorocznego. Ekonomiści nie spodziewają się także ożywienia popytu w 2011 r.

– Ten rok nie jest dobry dla naszej branży – mówi Ryszard Smolarek, prezes Łmeatu, czołowego producenta mięsa wieprzowego i wołowego w Polsce. Po dziewięciu miesiącach roku przychody firmy były o ok. 10 proc. niższe niż w 2009 r. Wpływ na wynik miała nie tylko mniejsza sprzedaż, ale także fakt, że klienci chętniej niż w ubiegłym roku wybierali tańsze towary. Obecnie produktem, którego Łmeat sprzedaje najwięcej, jest pasztet mazowiecki. Dużym popytem cieszą się także parówki czy mielonki. Spadła natomiast sprzedaż produkowanych przez Łmeat szynek czy suchych kiełbas.

Producenci schabu i łopatki nie tracą nadziei, że tłuste lata wrócą. Zdaniem Macieja Dudy, prezesa Polskiego Koncernu Mięsnego Duda, popyt na wieprzowinę w Polsce ma szansę znowu rosnąć, gdy poprawi się kondycja finansowa polskich gospodarstw domowych.

– Rynek nie jest jeszcze nasycony. W dalszym ciągu jemy o 20 – 30 proc. mniej mięsa wieprzowego niż np. Niemcy – wskazuje Maciej Duda.

– Popyt na mięso drobiowe wciąż rośnie. Spodziewamy się, że także w tym roku będzie wyższy niż w 2009 r. – mówi Leszek Kawski, dyrektor generalny Krajowej Izby Drobiarstwa.

Teraz przeciętny Polak zjada rocznie ok. 26,5 kg drobiu, o ok. 4 kg mniej niż Francuz, Niemiec czy Brytyjczyk. W branży szacuje się, że jeżeli nasze apetyty będą nadal rosły tak jak do tej pory, to poziom krajów z najwyższym spożyciem w Unii Europejskiej osiągniemy za trzy, cztery lata.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca