Opinie klientów budują marki e-sklepów

Internet stał się wielkim centrum handlowym, którego oferta jest praktycznie nieograniczona. Podobnie jak w realnym świecie, także tu zakupów należy dokonywać rozważnie. Ale sieć to także wielka giełda opinii i porad. Na ich podstawie firma Opineo przygotowała ranking polskich sklepów internetowych.

Publikacja: 08.11.2010 08:44

Opinie klientów budują marki e-sklepów

Foto: Corbis

W czasach, kiedy coraz więcej obszarów naszego życia przenosi się ze świata realnego do wirtualnej rzeczywistości, popularność tzw. „zakupów na kliknięcie” nikogo już nie dziwi. Zakupy w Internecie stały się wygodną alternatywą dla praktycznie każdego. Niezależnie, czy jest się „poszukiwaczem okazji” czy osobą bardziej od niskich cen ceniącą sobie wygodę i czas. Na obie grupy czyhają jednak podobne niebezpieczeństwa. Transakcja z nieuczciwym kontrahentem może oznaczać dodatkowe koszty i utratę nie tylko wolnego czasu, ale także nerwów. Ostrożności nigdy zbyt wiele, więc przed podjęciem decyzji o zakupie dobrze jest sięgnąć po wiarygodne opinie innych konsumentów. Gdzie ich szukać? Oczywiście w… Internecie.

Fenomen Internetu polega na solidarności, jaka tworzy się między nieznanymi sobie osobami skupionymi wokół jednego celu. Ten mechanizm doskonale sprawdza się w serwisie Opineo. pl, gdzie konsumenci wystawiają oceny sklepom internetowym, polecając innym te najlepsze, a ostrzegając przed nierzetelnymi. W ten sposób powstaje bezcenna informacja: konsument dowiaduje się, gdzie warto kupować, a sklep internetowy – jakie są potrzeby i oczekiwania jego klientów.

Tego rodzaju dialog w Opineo toczy się już od czterech lat, a rozmówców po obu stronach stale przybywa. Obecnie w serwisie zarejestrowanych jest 10 000 sklepów, z czego ponad 1300 bierze udział w programie „Słucham Swoich Klientów”, tym samym dając swoim klientom zielone światło dla wyrażania opinii i dzielenia się sugestiami. Dzięki integracji sklepów z Opineo i automatycznie wysyłanym ankietom e-konsumenci miesięcznie dodają aż 40 tysięcy nowych opinii o sklepach i produktach. Każda z nich jest sprawdzana przez zespół doświadczonych moderatorów, którzy wychwytują i wykluczają wypowiedzi sfabrykowane przez sklepy bądź żądnych zemsty niezadowolonych klientów.

Co więcej, każdego dnia do Opineo napływa kilkaset opinii o produktach zakupionych przez Internet. Internauci wskazują ich wady i zalety, opisują wygląd, funkcjonalność i właściwości. W ten sposób osoba, która planuje nabyć jakiś przedmiot, może sobie zrekompensować brak możliwości obejrzenia czy dotknięcia go. Opinia innego konsumenta jest bowiem nieporównanie bardziej wiarygodna niż marketingowy opis produktu na stronie sklepu. Nawiązywanie bezpośredniego kontaktu między użytkownikami serwisu pozwala dodatkowo na wymianę doświadczeń konsumenckich. Dzięki grupowaniu klientów według zakupionych produktów, można łatwo odnaleźć osoby, które już zakupiły interesującą nas rzecz. Można więc poprosić je o radę lub pomoc w rozwiązaniu na przykład konkretnego problemu technicznego.

Materiał zgromadzony w Opineo stanowi zatem wystarczająco dużą i różnorodną próbę, aby móc na jej podstawie wyciągnąć wnioski o trendach w polskim e-handlu. Dlatego Zespół Opineo już po raz drugi w tym roku przygotował ranking najlepszych polskich sklepów internetowych. Sklepy o najwyższych notach to elita polskiego handlu w sieci, której udało się to, co najtrudniejsze, czyli pozyskanie zaufania konsumentów. Na średnią punktację sklepu składa się ocena kilku aspektów transakcji: szybkość realizacji zamówienia, poziom obsługi Klienta, jakość zapakowania przesyłki, a także ogólny poziom zadowolenia Klienta, mierzony chęcią polecenia sklepu znajomym.

Oddajemy zatem do Państwa rąk jedyny przewodnik po polskich e-sklepach, który powstał w wyniku współpracy kilkuset tysięcy realnych konsumentów. Z pewnością przyda się on zarówno osobom planującym swój pierwszy zakup w sieci, jak i wprawionym znawcom tematu. Jednym zdaniem, jest to przewodnik dla wszystkich, którzy pragną dokonać w pełni satysfakcjonujących zakupów przez Internet.

Biznes
Ręczna wyrzutnia dronów. Polski wynalazek ma inwestora
Materiał Promocyjny
Koniec kodu kreskowego? Nadchodzi rewolucja z kodami QR
Biznes
Kto przejmie dane genetyczne Amerykanów? Firma 23andMe znalazła nabywcę
Biznes
Trump rozmawia z Putinem. Nowy pakt UE–Wielka Brytania
Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie