Qantas: Rolls-Royce złamał kontrakt

Australijski Qantas żąda od Rolls-Royce'a odszkodowania za wadliwe silniki do A380 i za utratę przychodów, po stwierdzeniu przez śledczych wady projektowej

Publikacja: 03.12.2010 15:45

Qantas: Rolls-Royce złamał kontrakt

Foto: bloomberg.com

W pozwie złożonym w Federalnym Sądzie Australijskim przewoźnik twierdzi, że Rolls-Royce nie dopełnił obowiązku i mógł nawet wprowadzić w błąd linię lotniczą dostarczając jej wadliwe silniki, które nie mogły działać zgodnie z normami zagwarantowanym przez Airbusa i RR.

Qantas nie podał wysokości swych roszczeń, ale stwierdził, że poniósł straty z powodu uziemienia floty A380, niemożności ich używania na trasach między Australią i Los Angeles, spodziewa się też opóźnienia dostaw następnych superjumbo kosztujących po około 350 mln w dolarów według cen katalogowych.

Analitycy oceniają straty Qantasa na 60 mln AUD (58,5 mln USD), nie licząc kosztów naprawy uszkodzonego samolotu. Dodatkowo przewoźnik poniesie koszty związane z mniejszymi mocami przewozowymi w sezonie letnim na południowej półkuli, nie mówiąc o uszczerbku na reputacji.

Rzecznik RR odmówił skomentowania pozwu i oświadczył: Rolls-Royce będzie kontynuować współpracę z władzami prowadzącymi postępowanie wyjaśniające, z organami nadzoru finansowego dla zapewnienia zgodności z normami bezpieczeństwa.

Australijskie Biuro Bezpieczeństwa Transportu ATSB oświadczyło, że źle umiejscowiony komponent przetarł ściankę przewodu olejowego, powodując jego pęknięcie na skutek zmęczenia materiału. To z kolei doprowadziło do wycieku oleju, pożaru i zniszczenia silnika. Szef biura Martin Dolan dodał, że być może to będzie ta przyczyna, ale wyniki inspekcji (pozostałych samolotów) wykażą, czy tak jest.

ATSB jest zadowolone ze wskazówek RR dotyczących doraźnego rozwiązania kwestii bezpieczeństwa. Dyrektywy producenta ograniczają jednak Qantasowi możliwość eksploatacji samolotów. Większość z nich jest nadal uziemiona, bo trwa kontrola i wymiana silników.

Biznes
Jakub Wiech: Europa potrzebuje dużego atomu, za wcześnie na wodór
Biznes
Dzwoni Kreml do koncernu z USA: Nie chcielibyście do nas wrócić?
Biznes
Czy Chiny skorzystają na polityce Trumpa?
Biznes
Start-upy mogą wzmocnić bezpieczeństwo i obronność
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Biznes
Francuzi nie składają broni w walce o okręty podwodne dla Polski
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”