Opóźnione dostawy B787 i A380

Dostawa pierwszego samolotu B787 Dreamliner opóźni się o trzy miesiące, a kolejnego A380 dla Qantasa — tylko trochę

Publikacja: 09.12.2010 17:43

Airbus A380 należący do lini Qantas Airways

Airbus A380 należący do lini Qantas Airways

Foto: bloomberg.com

Przedstawiciele Boeinga poinformowali Air France, że dostawa pierwszego B787 może opóźnić się do lipca — podał dziennik „Les Echos”.

Amerykanie ogłosili w minionym tygodniu o opóźnieniu dostawy samolotu z materiałów kompozytowych z powodu pożaru na pokładzie podczas próbnego lotu w listopadzie. Nie podali jednak, kiedy All Nippon Airways otrzyma ten pierwszy egzemplarz. Przed pożarem miało to być w połowie I kwartału 2011 r., trzy lata później niż zakładano w programie.

Francuski dziennik pisze na podstawie rozmów członków kierownictw Boeinga i Air France, że ostatecznie samoloty mogą trafić do klientów latem, może pod koniec czerwca, a może na początku lipca. Byłoby to trzy miesiące później od ostatnio planowanej daty.

Z kolei australijski Qantas stwierdził, że jednorazowy i rozwiązany problem zmusił Airbusa do opóźnienia dostawy kolejnego A380. Rzeczniczka przewoźnika wyjaśniła, że drobna anomalia w samolocie — australijskie media mówiły o wadliwym przewodzie olejowym w silniku Trent 900 produkcji Rolls-Royce'a — zmusił do niewielkiej zwłoki.

- Był to mały problem, ustalono jego przyczyny i rozwiązano je. Nadal czekamy na dostawę w ponowie grudnia — dodała

Reklama
Reklama

Prezes Qantasa, Alan Joyce powiedział dziennikowi „The Australian”, że problem — podobno wykryty, gdy A380 znajdował się jeszcze w hali montażowej w Tuluzie — stwierdzono także w kilku innych samolotach eksploatowanych przez innych przewoźników. — To dobrze, że jesteśmy coraz bliżej celu, bo to oznacza, że możemy wymienić silniki zanim pojawi się ten problem. — dodał.

Rzecznik Airbusa nawiązując do tych wypowiedzi oświadczył, że dostawa kolejnego A380 nastąpi wkrótce, a Airbus podtrzymuje harmonogram dostaw w tym roku. — Jesteśmy pewni, że program profilaktycznych inspekcji silników Rolls-Royce'a na polecenie władz pozwoli na bezpieczną eksploatację floty A380 z silnikami Trent 900 — dodał.

Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama