Żywność trochę tańsza

Ceny przez rok spadły średnio o 2,6 proc. Po raz pierwszy tak mocno także w małych sklepach. Mimo to zdrożało pieczywo i produkty mączne, owoce, warzywa. Staniał alkohol i część nabiału. 2011 rok będzie pod znakiem wielu podwyżek spowodowanych wzrostem VAT

Publikacja: 31.12.2010 00:52

W większości typów sklepów ceny jednak spadły. W 2011 roku czekają nas podwyżki

W większości typów sklepów ceny jednak spadły. W 2011 roku czekają nas podwyżki

Foto: Rzeczpospolita

Doroczne podsumowanie cen koszyka 20 produktów przygotowane przez firmę Nielsen dla „Rz” przynosi zaskakujące wyniki. Choć w ostatnich miesiącach wiele produktów drożało, to jednak w ujęciu rocznym ceny analizowanych towarów jednak spadły – najmocniej w średnich sklepach spożywczych oraz supermarketach, jednak niewiele mniej w najtańszych hipermarketach i dyskontach.

– Spadek cen zaobserwowaliśmy dla wybranych produktów w kategoriach alkoholowych (wino, wódka), majonezu, oleju, ryżu, płatków śniadaniowych, jogurtów i soków. W dalszym ciągu najtańszymi kanałami sprzedaży są dyskonty i hipermarkety, gdzie cena koszyka jest niższa odpowiednio o 10 proc. i 8 proc. w porównaniu ze średnią ze wszystkich sklepów – wyjaśnia Magdalena Małaczyńska, menedżer z firmy Nielsen.

Sieci umacniają swoją pozycję, jeśli chodzi o liderów najniższych cen, jednak tradycyjny handel także walczy o klientów. Z danych Nielsena wynika, że przez ostatni rok ceny w najmniejszych sklepach spadły średnio o 0,4 proc., w średnich 2,6 proc., a dużych 2,1 proc. Jednak w dalszym ciągu w najmniejszych placówkach za te same produkty zapłacimy średnio 27 proc. więcej niż w najtańszych dyskontach. – Największe różnice cen występują w kategoriach słodyczy, jak ciastka czy czekolada, wody mineralnej, mleka i sosów – dodaje Magdalena Małaczyńska.

[wyimek]240 mld zł wyniesie wartość handlu detalicznego w tym roku[/wyimek]

– Rynek wciąż jest bardzo konkurencyjny, więc firmy, walcząc o klientów, stawiały raczej na promocje. Mniejsze sklepy coraz silniej integrują się z hurtowniami, nawet nie wchodząc do ich sieci franczyzowych. Jednak pozyskanie takiego dostawcy pozwala im mocno ceny obniżyć – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – Widać też ogromny boom na marki własne – tak w dużych, jak i mniejszych sieciach, ponieważ także hurtownicy postawili na ten tańszy segment rynku – dodaje.

Jednak także supermarkety, choć nie rezygnują z wizerunku sklepów bardziej przyjaznych i z wyższej półki, nie ukrywają, że walczą o klientów także promocjami. – Ceny mocno obniżyliśmy, w wielu kategoriach jesteśmy nawet tańsi od hipermarketów. Delikatesy nie muszą być droższe, zwłaszcza jeśli chodzi o podstawowe produkty, ale oferują także wiele niedostępnych w wielkich sklepach – mówił wielokrotnie Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.

Jednak w przypadku części kategorii nie udało się uniknąć podwyżek. Jak przyznają sieci, największe zwyżki widać w przypadku produktów mącznych – zwłaszcza pieczywa – oraz owoców i warzyw – tak krajowych, jak i z importu. Jak podał na początku listopada Narodowy Bank Polski, w tym roku żywność ogółem zdrożeje o ok. 2,5 proc.

W przyszłym roku ich skala będzie jednak wyższa. Zdaniem NBP ceny żywności wzrosną o 4 proc. rok do roku. – Drożeją nośniki energii, rośnie VAT. Ożywia się także popyt, co w konsekwencji przekłada się na powolne podwyższanie cen. Widać to na całym świecie, przy rozregulowanym rynku walutowym surowce spożywcze dla inwestorów będą coraz bardziej obiecującym kierunkiem – dodaje Andrzej Faliński.

Jednak już niektóre sieci, jak Tesco, zadeklarowały, że podwyżki VAT klienci nie odczują. – Polacy co trzecią złotówkę wydają na produkty żywnościowe. Brak podwyżek cen, szczególnie żywności, to dobra wiadomość dla domowych budżetów – mówi Anna Matlak, dyrektor marketingu Tesco Polska.

Sieć zapewnia, że w styczniu nie odczujemy zmian cen produktów, na które wzrasta stawka VAT. Z badań, jakie dla brytyjskiej sieci przeprowadziła firma 4P Research Mix, wynika, że prawie 80 proc. klientów wybiera sklep najtańszy, zaś – przykładowo – lokalizacja sklepu ważna jest jedynie dla 18 proc. ankietowanych. Jednak podwyżki i tak nastąpią. Może nie od stycznia, ale w kolejnych miesiącach.

[ramka][b]Rynek podzielony, małych sklepów szybko ubywa[/b]

Tradycyjny handel trochę za późno zabrał się do walki o klienta. Przez ostatnie lata liczba małych sklepów spada po kilka tysięcy rocznie. Sklepikarze zwłaszcza w mniejszych miastach długo nie doceniali wielkich sieci, które bardzo szybko zmieniły swoje strategie. Pomogła im słynna ustawa o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych, która miała utrudnić budowanie nowych sklepów większych niż 400 mkw. Choć została unieważniona przez Trybunał Konstytucyjny, to jednak Tesco, Carrefour zaczęły otwierać mniejsze sklepy nawet w małych miejscowościach. Swoje zrobiły też dyskonty, które otwierają po co najmniej 200 sklepów rocznie. Dlatego polski rynek bardzo szybko się zmienia i miejsca dla niewielkich sklepów jest coraz mniej. Ich szansą jest zrzeszanie się w sieci wokół firm hurtowych. Tylko dzięki temu uzyskują dostęp do lepszych dostaw, a mogą utrzymać klientów jedynie oferując konkurencyjne ceny. Jednak mimo to ich liczba nadal będzie spadać.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]

Doroczne podsumowanie cen koszyka 20 produktów przygotowane przez firmę Nielsen dla „Rz” przynosi zaskakujące wyniki. Choć w ostatnich miesiącach wiele produktów drożało, to jednak w ujęciu rocznym ceny analizowanych towarów jednak spadły – najmocniej w średnich sklepach spożywczych oraz supermarketach, jednak niewiele mniej w najtańszych hipermarketach i dyskontach.

– Spadek cen zaobserwowaliśmy dla wybranych produktów w kategoriach alkoholowych (wino, wódka), majonezu, oleju, ryżu, płatków śniadaniowych, jogurtów i soków. W dalszym ciągu najtańszymi kanałami sprzedaży są dyskonty i hipermarkety, gdzie cena koszyka jest niższa odpowiednio o 10 proc. i 8 proc. w porównaniu ze średnią ze wszystkich sklepów – wyjaśnia Magdalena Małaczyńska, menedżer z firmy Nielsen.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku