Izraelczycy negocjują kupno mazurskich PKSów

Mobilis jako jedyny będzie negocjował z państwem przejęcie PKSów w Bartoszycach i Ostródzie Z wyścigu o przejęcie pasażerskich spółek transportowych wycofała się francuska Veolia

Aktualizacja: 19.01.2011 14:52 Publikacja: 19.01.2011 14:49

Francuzi byli zainteresowani zakupem wszystkich trzech spółek. Veolia jest największą działającą w Polsce pasażerskim przewoźnikiem samochodowym skupiającym m.in. 17 byłych PKSów. Swoje oddziały ma m.in. w Gdańsku, Kołobrzegu, Krakowie, Toruniu, Warszawie, Bielsku Podlaskim, Kętrzynie czy w Sanoku.

— Przeprowadziliśmy wstępny audyt w PKS w Bartoszycach, w PKS w Ostródzie i w PKS w Olsztynie, lecz ostatecznie zadecydowaliśmy się nie składać wiążącej oferty — mówi „Rz” Tomasz Rochowicz, prezes Veolia Transport Polska.

Zapowiada jednocześnie dalsze zainteresowanie PKS-ami należącymi do Skarbu Państwa.

— Zawsze analizujemy każde przedsiębiorstwo, jakie pojawia się w ofercie — mówi Rochowicz.

Wyłączność na rozmowy o kupnie spółki transportowej z Olsztyna dostał Retail Provider. To nowy gracz na rynku pasażerskich przewozów autobusowych. Spółka złożyła również ofertę na zakup od Skarbu Państwa 54,52 proc. udziałów Polus — PKS. Wrocławski przewoźnik jest właścicielem m.in. działki na której znajduje się obecnie Dworzec Centralny PKS.

Mobilis należący do izraelskiej grupy Eged dopiero buduje swoją pozycją na Polskim rynku. Obecny jest w Krakowie, Bydgoszczy, Toruniu i na Mazowszu. Przejął w czerwcu 2010 roku sześć mazowieckich PKS; kupił spółki działające w: Ciechanowie, Mińsku Mazowieckim, Mławie, Płocku, Przasnyszu i Ostrołęce. Zgodnie z wynegocjowaną z SP umową ma w ciągu trzech lat zainwestować w nie prawie 100 mln zł. Jak mówi Eugeniusz Szymonik, prezes Mobilisu, spółka chce umacniać swoją pozycję na rynkach lokalnych. Eged, do której należy Mobilis, ma 55 proc. rynku transportowego w Izraelu, działa też w Bułgarii.

Jak zgodnie mówią przedstawiciele spółek transportowych, polskie PKSy kupuje się dla ich udziałów rynkowych. Większośc po zakupie wymaga doinwestowana i gruntownej restrukturyzacji. Zysk PKS w Bartoszycach za 2008 r. (MSP nie podał danych za rok ubiegły) wyniósł 43,3 tys. zł. PKS Olsztyn zakończył rok 2008 stratą 58,7 tys. zł przy przychodach ponad 14 mln zł. Pod kreską 2008 r. skończył również PKS w Ostródzie. Strata wyniosła ponad 109 tys. zł, a przychody – 9,5 mln zł.

Francuzi byli zainteresowani zakupem wszystkich trzech spółek. Veolia jest największą działającą w Polsce pasażerskim przewoźnikiem samochodowym skupiającym m.in. 17 byłych PKSów. Swoje oddziały ma m.in. w Gdańsku, Kołobrzegu, Krakowie, Toruniu, Warszawie, Bielsku Podlaskim, Kętrzynie czy w Sanoku.

— Przeprowadziliśmy wstępny audyt w PKS w Bartoszycach, w PKS w Ostródzie i w PKS w Olsztynie, lecz ostatecznie zadecydowaliśmy się nie składać wiążącej oferty — mówi „Rz” Tomasz Rochowicz, prezes Veolia Transport Polska.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku