Najwartościowsze kompensaty zasilą polskie firmy po zaplanowanym na ten rok rozstrzygnięciu przetargu na dostawy 16 samolotów LIFT — wartość całego systemu szkolenia pilotów jastrzębi szacowana jest przez armię na 1, 5 mld zł. W myśl polskiego prawa wartość zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy nie może być niższa od wartości zamówionego uzbrojenia. Kilkaset milionów złotych kompensat przyniesie udział zagranicznych koncernów w budowie korwety gawron. Tylko holenderski Thales miałby dostarczyć sprzęt o wartości szacowanej na pół miliarda złotych. Wyposażenie okrętu za blisko 150 mln zł dostarczy też niemiecki Atlas. Kilkaset milionów złotych inwestycji i zamówień przyniosą dodatkowe i zupełnie nowe zamówienia dla włoskiej Oto Melary, która dostarcza wieże bojowe do transporterów opancerzonych.
— na tyle szacowana jest wartość już realizowanych programów offsetowych (największe warte ponad 6 mld dol. zobowiązania ma amerykański Lockheed Martin, który kompensuje gospodarce wydatek na samoloty F 16 )
— Wszystkie nowe umowy offsetowe będą negocjowane w zgodzie z nowymi unijnymi zasadami: inwestycje planujemy przede wszystkim w zbrojeniówce i firmach związanych z „przedmiotem zamówienia", bo offset musi mieć charakter bezpośredni — mówi Hubert Królikowski dyrektor Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Gospodarki. UE oczekuje, że wartość kompensat nie będzie większa od wartości zagranicznego kontraktu.
— Już we wstępnych negocjacjach uprzedzamy zagranicznych partnerów, iż minister gospodarki odpowiedzialny za kompensaty zatwierdzający offset zdecydowanie preferuje projekty technologiczne, które zapewnią długotrwałe korzyści spółkom zbrojeniowym — podkreśla Królikowski.