Volkswagen wywołał wojnę cenową

Największy producent samochodów w Europie obniżką ceny Passata wywołał na Starym Kontynencie wojnę cenową w branży motoryzacyjnej

Publikacja: 01.03.2011 10:48

Volkswagen wywołał wojnę cenową

Foto: Bloomberg

Wypuszczony w listopadzie 2010 nowy model Volkswagena Passata kosztuje o 675 euro mniej niż jego poprzednia wersja. To wymusiło na konkurencji duże rabaty.Renault i Fiat, które w głównej mierze opierają swoją sprzedaż na europejskim rynku ścięły ceny swoich modeli. Dla przykładu Fiat sprzedaje we Francji model Sedici 4 tys euro poniżej pierwotnej ceny. Renault opuściło cenę modelu Clio na Wyspach Brytyjskich o 22 proc. do 9,995 funtów.

- Ceny zostały zbite w trakcie recesji, a w czwartym kwartale ceny spadły mimo wyraźnego ożywienia w gospodarce. Roku.  Volkswagen nadal obniża ich poziom – powiedział Max Warburton, analityk Sanford C. Bernstein.

Po tym jak rządy europejskich krajów zakończyły programy wspierające sprzedaż samochodów rynki spodziewają się spadku sprzedaży w tym roku. Volkswagen w zeszłym roku sprzedał 7,14 ml pojazdów, a 3,31 mln z nich (46 proc.) wprowadził na rynek europejski.

- Producenci samochodów, którzy wstrzymują się z obniżkami cen tracą grunt pod nogami – komentuje  Warburton. Analityk zwraca uwagę na przykład Forda i Peugeota, którzy tracą rynek ze względu na zbyt wysokie ceny. W styczniu udział Forda w europejskim rynku samochodowym skurczył się o 0,7 pkt proc. do 8 proc., a Peugeota o 0,3 pkt proc. do 13,6 proc. Z kolei Volkswagen zwiększył udziały aż o 1,5 pkt proc. do 22,1 proc rynku.

Polityka cięć cenowych najbardziej jest widoczna w Hiszpanii i Włoszech. W Niemczech średnie rabaty w styczniu wyniosły 11,1 proc. co w zestawieniu z 10,7 proc. z grudnia jest wyraźnym wzrostem.

Analitycy są zdania, że wojna cenowa wywołana przez koncern z Wolfsburga może przełożyć się na jego gorsze wyniki w tym roku. Ucierpieć może na tym również cała branża. Najwięcej jednak z pewnością zyskają klienci salonów samochodowych.

Wypuszczony w listopadzie 2010 nowy model Volkswagena Passata kosztuje o 675 euro mniej niż jego poprzednia wersja. To wymusiło na konkurencji duże rabaty.Renault i Fiat, które w głównej mierze opierają swoją sprzedaż na europejskim rynku ścięły ceny swoich modeli. Dla przykładu Fiat sprzedaje we Francji model Sedici 4 tys euro poniżej pierwotnej ceny. Renault opuściło cenę modelu Clio na Wyspach Brytyjskich o 22 proc. do 9,995 funtów.

- Ceny zostały zbite w trakcie recesji, a w czwartym kwartale ceny spadły mimo wyraźnego ożywienia w gospodarce. Roku.  Volkswagen nadal obniża ich poziom – powiedział Max Warburton, analityk Sanford C. Bernstein.

Biznes
Totalizator Sportowy ma nowego prezesa. Została nim była podsekretarz stanu w MSZ
Biznes
Polski potentat meblarski rozważa przejęcia za granicą. Kto jest na celowniku?
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Jak wzrost wydatków na zbrojenia wpłynie na gospodarkę?
Biznes
Zbrojeniówka odpali jeszcze bardziej
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Biznes
Nadchodzi złota era przemysłu zbrojeniowego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego