Volkswagen wywołał wojnę cenową

Największy producent samochodów w Europie obniżką ceny Passata wywołał na Starym Kontynencie wojnę cenową w branży motoryzacyjnej

Publikacja: 01.03.2011 10:48

Volkswagen wywołał wojnę cenową

Foto: Bloomberg

Wypuszczony w listopadzie 2010 nowy model Volkswagena Passata kosztuje o 675 euro mniej niż jego poprzednia wersja. To wymusiło na konkurencji duże rabaty.Renault i Fiat, które w głównej mierze opierają swoją sprzedaż na europejskim rynku ścięły ceny swoich modeli. Dla przykładu Fiat sprzedaje we Francji model Sedici 4 tys euro poniżej pierwotnej ceny. Renault opuściło cenę modelu Clio na Wyspach Brytyjskich o 22 proc. do 9,995 funtów.

- Ceny zostały zbite w trakcie recesji, a w czwartym kwartale ceny spadły mimo wyraźnego ożywienia w gospodarce. Roku.  Volkswagen nadal obniża ich poziom – powiedział Max Warburton, analityk Sanford C. Bernstein.

Po tym jak rządy europejskich krajów zakończyły programy wspierające sprzedaż samochodów rynki spodziewają się spadku sprzedaży w tym roku. Volkswagen w zeszłym roku sprzedał 7,14 ml pojazdów, a 3,31 mln z nich (46 proc.) wprowadził na rynek europejski.

- Producenci samochodów, którzy wstrzymują się z obniżkami cen tracą grunt pod nogami – komentuje  Warburton. Analityk zwraca uwagę na przykład Forda i Peugeota, którzy tracą rynek ze względu na zbyt wysokie ceny. W styczniu udział Forda w europejskim rynku samochodowym skurczył się o 0,7 pkt proc. do 8 proc., a Peugeota o 0,3 pkt proc. do 13,6 proc. Z kolei Volkswagen zwiększył udziały aż o 1,5 pkt proc. do 22,1 proc rynku.

Polityka cięć cenowych najbardziej jest widoczna w Hiszpanii i Włoszech. W Niemczech średnie rabaty w styczniu wyniosły 11,1 proc. co w zestawieniu z 10,7 proc. z grudnia jest wyraźnym wzrostem.

Reklama
Reklama

Analitycy są zdania, że wojna cenowa wywołana przez koncern z Wolfsburga może przełożyć się na jego gorsze wyniki w tym roku. Ucierpieć może na tym również cała branża. Najwięcej jednak z pewnością zyskają klienci salonów samochodowych.

Wypuszczony w listopadzie 2010 nowy model Volkswagena Passata kosztuje o 675 euro mniej niż jego poprzednia wersja. To wymusiło na konkurencji duże rabaty.Renault i Fiat, które w głównej mierze opierają swoją sprzedaż na europejskim rynku ścięły ceny swoich modeli. Dla przykładu Fiat sprzedaje we Francji model Sedici 4 tys euro poniżej pierwotnej ceny. Renault opuściło cenę modelu Clio na Wyspach Brytyjskich o 22 proc. do 9,995 funtów.

- Ceny zostały zbite w trakcie recesji, a w czwartym kwartale ceny spadły mimo wyraźnego ożywienia w gospodarce. Roku.  Volkswagen nadal obniża ich poziom – powiedział Max Warburton, analityk Sanford C. Bernstein.

Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama