Wypuszczony w listopadzie 2010 nowy model Volkswagena Passata kosztuje o 675 euro mniej niż jego poprzednia wersja. To wymusiło na konkurencji duże rabaty.Renault i Fiat, które w głównej mierze opierają swoją sprzedaż na europejskim rynku ścięły ceny swoich modeli. Dla przykładu Fiat sprzedaje we Francji model Sedici 4 tys euro poniżej pierwotnej ceny. Renault opuściło cenę modelu Clio na Wyspach Brytyjskich o 22 proc. do 9,995 funtów.
- Ceny zostały zbite w trakcie recesji, a w czwartym kwartale ceny spadły mimo wyraźnego ożywienia w gospodarce. Roku. Volkswagen nadal obniża ich poziom – powiedział Max Warburton, analityk Sanford C. Bernstein.
Po tym jak rządy europejskich krajów zakończyły programy wspierające sprzedaż samochodów rynki spodziewają się spadku sprzedaży w tym roku. Volkswagen w zeszłym roku sprzedał 7,14 ml pojazdów, a 3,31 mln z nich (46 proc.) wprowadził na rynek europejski.
- Producenci samochodów, którzy wstrzymują się z obniżkami cen tracą grunt pod nogami – komentuje Warburton. Analityk zwraca uwagę na przykład Forda i Peugeota, którzy tracą rynek ze względu na zbyt wysokie ceny. W styczniu udział Forda w europejskim rynku samochodowym skurczył się o 0,7 pkt proc. do 8 proc., a Peugeota o 0,3 pkt proc. do 13,6 proc. Z kolei Volkswagen zwiększył udziały aż o 1,5 pkt proc. do 22,1 proc rynku.
Polityka cięć cenowych najbardziej jest widoczna w Hiszpanii i Włoszech. W Niemczech średnie rabaty w styczniu wyniosły 11,1 proc. co w zestawieniu z 10,7 proc. z grudnia jest wyraźnym wzrostem.