Przewidywana przez Gartnera sprzedaż pecetów na świecie w 2011 r. wyniesie 387,8 mln sztuk, o 10,5 proc. więcej niż w 2010 r. Wcześniejsza prognoza Gartnera przewidywała 15,9 proc. dynamikę tego rynku. Zmniejszenie jej o jedną trzecią nie jest jednak oznaką recesji czy kryzysu branży.

Wręcz przeciwnie – według Gartnera sprzedaż klasycznych komputerów spada ze względu na rosnącą popularność innych urządzeń, które przejmują funkcje do tej pory zarezerwowane dla laptopa czy stacjonarnego desktopa.

Chodzi oczywiście o smartfony i błyskawicznie zyskujące popularność tablety, na czele z iPadem Apple, którego sprzedaż osiągnęła już ok. 20 mln egzemplarzy. Rynek ten kształtuje się także w Polsce. Według szacunków firmy Gfk Polonia, producenci elektroniki mogą liczyć na sprzedaż ok. 100 tys. sztuk tabletów w naszym kraju w 2011 r.

Wracając do trendów światowych, to według Gartnera spadkowy trend dynamiki rynku komputerów utrzyma się także w przyszłym roku. W 2012 r. na świecie ma się sprzedać 440,6 mln komputerów, o 13,6 proc. więcej niż w 2011 r. (wcześniej analitycy prognozowali wzrost rzędu 14,8 proc.).