Porty morskie radzą sobie lepiej niż oczekiwały

Przeładunki w portach wzrosły w pierwszych miesiącach tego roku od 11 do ok. 30 proc. w porównaniu do początku roku 2010 — wynika z wyliczeń „Rz"

Publikacja: 17.03.2011 14:56

Największy wzrost przeładowanych towarów odnotował port w Gdańsku. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2011 roku port obsłużył 4,96 mln ton ładunków, to o 1,13 mln ton więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku. Gdyński port może się pochwalić wzrostem obsłużonych towarów wynoszących 12 proc. rok do roku.

— To więcej niż zakładaliśmy. Szczególnie pozytywnym zaskoczeniem był wzrost liczy obsłużonych kontenerów o ok. 30 proc. — mówi Janusz Jarosińki, prezes spółki zarządzającej gdyńskim portem morskim.

— Perspektywy dotyczące wzrostu przeładunków kontenerów do końca roku są równie dobre. Szacowaliśmy, że wyniesie on ok. 20 proc. teraz ostrożnie liczymy na więcej - mówi Jarosiński. Jak dodaje wzrost przeładunków w ciągu roku w porcie ma wynosić ok. 8 — 10 proc. Port liczy, że kolejny znaczący wzrost obsługiwanych towarów nastąpi po rozpoczęciu przez BTC obsługi nowego magazynu do składowania m.in. zboża i pasz.

— Podpisaliśmy porozumienie na podstawie którego, my zbudujemy nowy magazyn a BTC go wyposaży i będzie go dzierżawić — wyjaśnia prezes Jarosiński. Najsłabiej na początku roku radziły sobie porty zachodniego wybrzeża. Wzrost przeładunku w ciągu pierwszych dwóch miesięcy wyniósł 10,9 proc. w porównaniu do stycznia i lutego 2010 roku. — Najbardziej wzrosły przeładunki ropy i jej przetworów — o 50,5 proc. i drewna — o 44,4 proc. — mówi Wojciech Sobecki, rzecznik spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu.

W zeszłym roku polskie porty morskie przeładowały 61,7 mln ton towarów – o ok. 30 proc. więcej niż w roku poprzednim i o ok. 20 proc. więcej niż w najlepszym jak dotąd roku 2008.

Zeszły rok był też rekordowym pod względem finansowym. Łączny zysk netto spółek zarządzających polskim wybrzeżem wyniósł ponad 100 mln zł. Był to jeden z najlepszych wyników w ostatniej dekadzie. Najlepiej wypadł port w Gdyni. Rok 2010 zakończył zyskiem netto w wysokości 43,3 mln zł, drugim co do wielkości w historii spółki. W kasie spółki zarządzającej portami Szczecin i Świnoujście zostało ok. 40 mln zł, a w Gdańsku — 17,8 mln zł.

Największy wzrost przeładowanych towarów odnotował port w Gdańsku. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2011 roku port obsłużył 4,96 mln ton ładunków, to o 1,13 mln ton więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku. Gdyński port może się pochwalić wzrostem obsłużonych towarów wynoszących 12 proc. rok do roku.

— To więcej niż zakładaliśmy. Szczególnie pozytywnym zaskoczeniem był wzrost liczy obsłużonych kontenerów o ok. 30 proc. — mówi Janusz Jarosińki, prezes spółki zarządzającej gdyńskim portem morskim.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca