Reklama

Lotnictwo biznesowe coraz popularniejsze

Rośnie ruch powietrzny małych samolotów. W pierwszym kwartale 2011 roku był o 3,9 proc. wyższy niż rok temu

Publikacja: 20.05.2011 15:26

Lotnictwo biznesowe coraz popularniejsze

Foto: Bloomberg

Business aviation, czyli lotnictwo biznesowe - pod tym terminem rozumiany jest ruch taksówek powietrznych i małych prywatnych samolotów - odrabia straty sprzed kryzysu gospodarczego.

Jak wynika z prognoz ekspertów Eurocontrol, unijnej agencji zarządzającej wspólnotowym niebem, ten sektor lotnictwa ma się rozwijać szybciej niż ruch czarterowy i regularny obsługiwany przez linie lotnicze.

Zdaniem Piotra Długiewicza, prezesa Sky Share Club Polska, nasz rynek będzie rósł dużo szybciej niż w innych krajach europejskich. - Wraz z umocnieniem się złotówki w potencjalnych klientów wstąpił większy optymizm - mówi Długiewicz.

Jeszcze pół roku temu jedna ósma część samolotu Cirrus kupowana w ramach współwłasności kosztowała 300 tys. zł. Obecnie cena, dzięki zmianie kursu walut, spadła do ok. 270 tys. zł. Do tego należy doliczyć 3,5 tys. zł miesięcznych opłat za serwisowanie samolotu i uaktualnienia urządzeń nawigacyjnych,oraz koszty paliwa.

Alternatywą są taksówki powietrzne. Godzina lotu kosztuje od 550 euro.

Reklama
Reklama

W 2010 roku lotnictwo biznesowe było najdynamiczniej rozwijającym się segmentem rynku powietrznego. Liczba startów i lądowań małych maszyn, wzrosła w porównaniu z rokiem 2009 o 5,5 proc. W tym samym czasie w całej Europie odbyło się w sumie 9,5 mln lotów ( w tym linie towarowe, czarterowe, regularne i BA), czyli o 0,8 proc. więcej niż w roku 2009.

Najmocniej lotnictwo biznesowe rozwijało się w zeszłym roku we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wzrost w tych krajach wynosił ok. 8 proc.

Najwięcej nowych maszyn zostało wprowadzonych do eksploatacji w Turcji. Jak podają eksperci Eurocontrol, największym zainteresowaniem klientów cieszyły się maszyny 19-miejscowe. W przeciwieństwie do Polski, gdzie wciąż najpopularniejsze są jednostki, zabierające 3 - 4 osoby.

Business aviation, czyli lotnictwo biznesowe - pod tym terminem rozumiany jest ruch taksówek powietrznych i małych prywatnych samolotów - odrabia straty sprzed kryzysu gospodarczego.

Jak wynika z prognoz ekspertów Eurocontrol, unijnej agencji zarządzającej wspólnotowym niebem, ten sektor lotnictwa ma się rozwijać szybciej niż ruch czarterowy i regularny obsługiwany przez linie lotnicze.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Biznes
Microsoft wycofuje chińskich inżynierów z obsługi Pentagonu
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Reklama
Reklama