Firmy walczą o budowę dróg

W ostatnio otwartych przetargach na budowę tras ekspresowych najtańsze oferty są nawet o połowę niższe niż kosztorys. To efekt walki o ostatnie w najbliższych latach kontrakty drogowe

Publikacja: 24.05.2011 07:54

Firmy walczą o budowę dróg

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Rząd w najbliższym czasie nie planuje ogłaszać nowych postępowań na budowę dróg — powodem jest brak pieniędzy.  Firmy by przetrwać do momentu ogłoszenia kolejnych przetargów walczą o pracę, kosztem ewentualnej marży. Jak szacują eksperci wartość już ogłoszonych przetargów, które mają zostać rozstrzygnięte w tym roku to ok. 11 mld zł. Jak pokazują przykłady z ostatnich dni kwota ta może być nawet o połowę mniejsza. Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego  obawia się, że ceny oferowane znacznie poniżej wartości kosztorysowej odbijać się będą na jakości realizowanych prac. Zdaniem Kotlarka, w wielu przypadkach firmy mogą mieć problem z wywiązania się z przyjętego zobowiązanie.

Droga ekspresowa nr 8 na odcinku z węzła Walichnowy do Autostrady A1 miała kosztować 630 mln zł. Chętnych do realizacji inwestycji było 13 firm i konsorcjów. Najtańsza oferta wynosi 431 mln zł. Złożyła ja hiszpańska FCC Construccion i Wakoz. Kolejna, droższa jednak już o ok. 120 mln zł również należała do Hiszpanów, czyli konsorcjum PolAqu i Dragados.

Kilka dni wcześniej  Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała firmy, które wybudują dwa odcinki trasy S3 między Gorzowem a Międzyrzeczem. Tu różnica pomiędzy kosztorysem inwestorskim a najniższą ofertą była jeszcze większa.

Do budowy 18,5 km odcinka między Gorzowem a Skwierzyną było 10 firm. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Mota-Engil, Moto-Engil Polska, Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki - opiewa ona na 336 mln zł,  kosztorys przewidywał realizację tej inwestycji za 660 mln zł.

Budowa kolejnego 19,1 km do Międzyrzecza miała kosztować 993 mln zł. Strabag zadeklarował, że  wykona prace za 425 mln zł.

Umowy na budowy nowych dróg ekspresowych mają zostać podpisane jeszcze w czerwcu. Trasa S3 ma być gotowa do maja 2014 r.

 

Rząd w najbliższym czasie nie planuje ogłaszać nowych postępowań na budowę dróg — powodem jest brak pieniędzy.  Firmy by przetrwać do momentu ogłoszenia kolejnych przetargów walczą o pracę, kosztem ewentualnej marży. Jak szacują eksperci wartość już ogłoszonych przetargów, które mają zostać rozstrzygnięte w tym roku to ok. 11 mld zł. Jak pokazują przykłady z ostatnich dni kwota ta może być nawet o połowę mniejsza. Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego  obawia się, że ceny oferowane znacznie poniżej wartości kosztorysowej odbijać się będą na jakości realizowanych prac. Zdaniem Kotlarka, w wielu przypadkach firmy mogą mieć problem z wywiązania się z przyjętego zobowiązanie.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki