Osobówka, która udaje terenówkę

Koreańska Kia ma kolejnego asa - tym razem to suv sportage, który będzie konkurować m.in. z toyotą RAV4 i hondą CRV

Aktualizacja: 02.06.2011 10:52 Publikacja: 02.06.2011 10:46

Pod maską najtańszej wersji kia sportage kryje się niewielki silnik o pojemności 1,6 litra

Pod maską najtańszej wersji kia sportage kryje się niewielki silnik o pojemności 1,6 litra

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski rp Robert Przybylski

W ostatnich latach coraz popularniejsze są suv-y. Chętnie kupują je także przedsiębiorstwa, które używają je zamiast osobówek. Po co więc kupować drogi napęd 4x4, skoro można wybrać suv-a z tylko z napędem na przednią oś, który dobrze wygląda, a jest tańszy od pełnonapędowego w zakupie i eksploatacji?

Jedną z najnowszych ofert na rynku jest kia sportage. Nowość konkuruje z takimi bestsellerami segmentu SUV jak honda CR-V, toyota RAV-4 i VW tiguan. Jest nieco od nich większa, podobnie jak od mitsubishi ASX, ale krótsza od mitsubishi outlander. Produkowany od 2010 roku sportage nowej generacji jest o 9 cm dłuższy od poprzednika (mierzy 444 cm), a rozstaw osi wzrósł o 1 cm do 264 cm. O 6,5 cm konstruktorzy powiększyli rozstaw kół. W tym przestronnym aucie kierowca i pasażerowie będą mieli sporo miejsca zarówno na nogi, nad głowami jak i na boki. Jednak wysoki podłokietnik ogranicza nieco ruch ręki kierowcy.

Przestronny jest także bagażnik, którego pojemność wynosi 565 litrów. Wysoko siedzący kierowca ma dobrą widoczność do przodu i na boki. Jedynie w środkowym lusterku niewiele widzi, ponieważ tylne okno jest małe, a opadająca linia dachu sprawiła, że styliści umieścili je nisko. Ten duży i ciężki samochód, który z przyczepą może tworzyć zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3030 kg, ma pod maską silnik o pojemności zaledwie 1,6 l. To jednostka najnowszej generacji, z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Osiąga 135 KM mocy, zaś moment obrotowy sięga 164 Nm przy wysokich obrotach, dochodzących do 4850. Na papierze przedstawia się raczej niezbyt ciekawie, jednak w użytkowaniu sprawy wyglądają lepiej. Użyteczny moment obrotowy występuje już przy ok. 2 tys. obr/min, więc jazda samochodem jest przyjemna – nie trzeba żyłować silnika na wysokich obrotach. Auto chętnie rusza nawet przy lekkim wciśnięciu pedału gazu. Silnik jest także zaskakująco cichy. Jednak czas rozpędzania od 0 do 100 km/h samochodu o masie własnej 1320 kg wynosi 11,1 sekundy, i to z pedałem gazu wciśniętym do oporu.

Przy większym obciążeniu jest jeszcze gorzej, wiec dla planujących holować nawet lekkie przyczepki lepszym wyborem będzie 2-litrowa wersja. „Bulwarowy" charakter auta podkreśla także przedni napęd. Bezpośredni wtrysk paliwa sprawia, że silnik jest oszczędny – na trasie może spalić nieco poniżej 8 l/100 km, w mieście spalanie wzrasta o prawie litr. W obniżeniu spalania pomaga także lekko pracująca 6-stopniowa przekładnia ręczna. Nie hałasują nawet przekładnie, mimo że główna w przedniej osi ma wysokie przełożenie 4,56 do jednego.

Nowa platforma, którą konstruktorzy zastosowali do zbudowania sportage charakteryzuje się także małą średnicą zawracania, wynoszącą 10,2 m – o 1,8 m mniej niż w poprzednim modelu. Samochody oferowane są z silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 lub 2,0 l mającymi od 135 do 163 KM lub wysokoprężnymi o pojemności 1,7 i 2,0 l o mocach od 115 KM do 184 KM. Ceny najsłabszej "benzyny" zaczynają się od 67 800 zł, a kończą na 81 300 zł. W podstawowej wersji samochód wyposażony jest m.in. w 6 poduszek powietrznych i system stabilizacji toru jazdy ESP. Najdroższa ma nawet kamerę cofania i nawigację. Napęd na obie osie i automatyczna skrzynia biegów oferowane są za dopłatą 8 tys. i 5 tys. zł (odpowiednio) tylko z mocniejszymi silnikami.

Dane techniczne kia sportage

Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, o pojemności 1591 cm3

Moc maksymalna: 135 KM (99 kW) przy 6300 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 164 Nm przy 4850 obr./min

Prędkość maksymalna: 178 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s

Zużycie paliwa: ok. 8,1 l/100 km

Cena: od 67 800 zł

Gwarancja: 7 lat lub 150 tys. km Konkurencja: honda CR-V, mitsubishi outlander, toyota RAV-4, VW tiguan

Werdykt Plusy: - oszczędny układ napędowy - czytelna deska rozdzielcza

Minusy - zbyt wysoko umieszczona pokrywa schowka na konsoli centralnej - słaba widoczność w środkowym lusterku

 

W ostatnich latach coraz popularniejsze są suv-y. Chętnie kupują je także przedsiębiorstwa, które używają je zamiast osobówek. Po co więc kupować drogi napęd 4x4, skoro można wybrać suv-a z tylko z napędem na przednią oś, który dobrze wygląda, a jest tańszy od pełnonapędowego w zakupie i eksploatacji?

Jedną z najnowszych ofert na rynku jest kia sportage. Nowość konkuruje z takimi bestsellerami segmentu SUV jak honda CR-V, toyota RAV-4 i VW tiguan. Jest nieco od nich większa, podobnie jak od mitsubishi ASX, ale krótsza od mitsubishi outlander. Produkowany od 2010 roku sportage nowej generacji jest o 9 cm dłuższy od poprzednika (mierzy 444 cm), a rozstaw osi wzrósł o 1 cm do 264 cm. O 6,5 cm konstruktorzy powiększyli rozstaw kół. W tym przestronnym aucie kierowca i pasażerowie będą mieli sporo miejsca zarówno na nogi, nad głowami jak i na boki. Jednak wysoki podłokietnik ogranicza nieco ruch ręki kierowcy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca