Reklama

Osobówka, która udaje terenówkę

Koreańska Kia ma kolejnego asa - tym razem to suv sportage, który będzie konkurować m.in. z toyotą RAV4 i hondą CRV

Aktualizacja: 02.06.2011 10:52 Publikacja: 02.06.2011 10:46

Pod maską najtańszej wersji kia sportage kryje się niewielki silnik o pojemności 1,6 litra

Pod maską najtańszej wersji kia sportage kryje się niewielki silnik o pojemności 1,6 litra

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski rp Robert Przybylski

W ostatnich latach coraz popularniejsze są suv-y. Chętnie kupują je także przedsiębiorstwa, które używają je zamiast osobówek. Po co więc kupować drogi napęd 4x4, skoro można wybrać suv-a z tylko z napędem na przednią oś, który dobrze wygląda, a jest tańszy od pełnonapędowego w zakupie i eksploatacji?

Jedną z najnowszych ofert na rynku jest kia sportage. Nowość konkuruje z takimi bestsellerami segmentu SUV jak honda CR-V, toyota RAV-4 i VW tiguan. Jest nieco od nich większa, podobnie jak od mitsubishi ASX, ale krótsza od mitsubishi outlander. Produkowany od 2010 roku sportage nowej generacji jest o 9 cm dłuższy od poprzednika (mierzy 444 cm), a rozstaw osi wzrósł o 1 cm do 264 cm. O 6,5 cm konstruktorzy powiększyli rozstaw kół. W tym przestronnym aucie kierowca i pasażerowie będą mieli sporo miejsca zarówno na nogi, nad głowami jak i na boki. Jednak wysoki podłokietnik ogranicza nieco ruch ręki kierowcy.

Przestronny jest także bagażnik, którego pojemność wynosi 565 litrów. Wysoko siedzący kierowca ma dobrą widoczność do przodu i na boki. Jedynie w środkowym lusterku niewiele widzi, ponieważ tylne okno jest małe, a opadająca linia dachu sprawiła, że styliści umieścili je nisko. Ten duży i ciężki samochód, który z przyczepą może tworzyć zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej 3030 kg, ma pod maską silnik o pojemności zaledwie 1,6 l. To jednostka najnowszej generacji, z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

Osiąga 135 KM mocy, zaś moment obrotowy sięga 164 Nm przy wysokich obrotach, dochodzących do 4850. Na papierze przedstawia się raczej niezbyt ciekawie, jednak w użytkowaniu sprawy wyglądają lepiej. Użyteczny moment obrotowy występuje już przy ok. 2 tys. obr/min, więc jazda samochodem jest przyjemna – nie trzeba żyłować silnika na wysokich obrotach. Auto chętnie rusza nawet przy lekkim wciśnięciu pedału gazu. Silnik jest także zaskakująco cichy. Jednak czas rozpędzania od 0 do 100 km/h samochodu o masie własnej 1320 kg wynosi 11,1 sekundy, i to z pedałem gazu wciśniętym do oporu.

Przy większym obciążeniu jest jeszcze gorzej, wiec dla planujących holować nawet lekkie przyczepki lepszym wyborem będzie 2-litrowa wersja. „Bulwarowy" charakter auta podkreśla także przedni napęd. Bezpośredni wtrysk paliwa sprawia, że silnik jest oszczędny – na trasie może spalić nieco poniżej 8 l/100 km, w mieście spalanie wzrasta o prawie litr. W obniżeniu spalania pomaga także lekko pracująca 6-stopniowa przekładnia ręczna. Nie hałasują nawet przekładnie, mimo że główna w przedniej osi ma wysokie przełożenie 4,56 do jednego.

Reklama
Reklama

Nowa platforma, którą konstruktorzy zastosowali do zbudowania sportage charakteryzuje się także małą średnicą zawracania, wynoszącą 10,2 m – o 1,8 m mniej niż w poprzednim modelu. Samochody oferowane są z silnikami benzynowymi o pojemności 1,6 lub 2,0 l mającymi od 135 do 163 KM lub wysokoprężnymi o pojemności 1,7 i 2,0 l o mocach od 115 KM do 184 KM. Ceny najsłabszej "benzyny" zaczynają się od 67 800 zł, a kończą na 81 300 zł. W podstawowej wersji samochód wyposażony jest m.in. w 6 poduszek powietrznych i system stabilizacji toru jazdy ESP. Najdroższa ma nawet kamerę cofania i nawigację. Napęd na obie osie i automatyczna skrzynia biegów oferowane są za dopłatą 8 tys. i 5 tys. zł (odpowiednio) tylko z mocniejszymi silnikami.

Dane techniczne kia sportage

Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, o pojemności 1591 cm3

Moc maksymalna: 135 KM (99 kW) przy 6300 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 164 Nm przy 4850 obr./min

Prędkość maksymalna: 178 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s

Reklama
Reklama

Zużycie paliwa: ok. 8,1 l/100 km

Cena: od 67 800 zł

Gwarancja: 7 lat lub 150 tys. km Konkurencja: honda CR-V, mitsubishi outlander, toyota RAV-4, VW tiguan

Werdykt Plusy: - oszczędny układ napędowy - czytelna deska rozdzielcza

Minusy - zbyt wysoko umieszczona pokrywa schowka na konsoli centralnej - słaba widoczność w środkowym lusterku

 

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama