Pytana o te pogłoski Barbara Czałbowska, wiceprezes Monolith, wymijająco odpowiada, że duża konkurencja na rynku wymusza koncentrację kapitału i konieczność powstania silniejszych firm. – Szeroko pojętą rzeczywistość medialną kształtować będą nowe technologie, z kapitałem w tle – dodaje. Nie zaprzecza przy tym, że prowadzone są rozmowy z potencjalnymi partnerami biznesowymi.
Branża spekuluje, co może stać się z Monolithem, który obok ITI Cinema i Kino Światu należy do grona ostatnich niezależnych od studiów hollywoodzkich dystrybutorów. Według jednego ze scenariuszy mówi, że posiadający prawa do eksploatacji utworów na wielu polach Monolith mógłby zająć się kinową dystrybucją filmów Warnera w miejsce utworzonego przez wytwórnię biura w Polsce. Inna możliwość to przejęcie przez grupę Polsatu. Nie potwierdza tego jednak Zygmunt Solorz-Żak, właściciel medialnej grupy. Zaznacza, że Polsat z Monolithem łączy tylko współpraca.
12,1 proc. wpływów z biletów kinowych w Polsce przypadło w 2010 r. Monolith
Podobne pogłoski dotyczą Kino Świat, firmy kierowanej przez Tomasza Karczewskiego. Ją branża „swata" z Agorą i należącą do niej siecią kin wielkoekranowych Helios. To jedyna grupa rozwijająca sieć multipleksów, która nie posiada dziś spółki dystrybuującej filmy. Do Cinema City należy Forum Film Poland, rozpowszechniające także filmy nabywane na rynku przez mniejszą spółkę – SPI. Z kolei Multikino jest właścicielem ITI Cinema.
Tłem dla zmian na polskim rynku są wydarzenia za Atlantykiem. Największe studia szukają oszczędności i mogą zmienić sposób dystrybucji swoich produkcji za granicą. Według agencji Bloomberg, Walt Disney Studios zwolnią 5 proc. załogi: większość w części dystrybucyjnej. Branża się kurczy, bo spada sprzedaż DVD, a sprzedaż biletów do kin nie rośnie i pojawiają się obawy, że filmy 3D szczyt popularności mają za sobą. Według Digital Entertainment Group, w I kw. br. sprzedaż płyt DVD, blu–ray i filmów cyfrowych spadła o 18 proc. w porównaniu z rokiem wcześniej.