Reklama

4 mld zł rocznie z mobilnego Internetu

2 mld zł wyniosła wartość rynku mobilnego dostępu do sieci w pierwszym półroczu – wynika z szacunków „Rz”. Najwięcej klientów zdobyły Orange i Play. Polkomtel powinien agresywniej walczyć o udział w tym torcie

Publikacja: 03.08.2011 13:35

4 mld zł rocznie z mobilnego Internetu

Foto: Fotorzepa, Miachał Walczak miachał WALCZAK

Drugi kwartał dostarczył dowodów na to, że aby zmienił się układ sił na dojrzałym polskim rynku telefonii komórkowej, potrzebna jest prawdziwa rewolucja, a nie tylko marketingowe akcje.

Mimo budżetu reklamowego rzędu 100 mln zł na kampanię reklamową związaną z przejściem z marki Era na T-Mobile Polska Telefonia Cyfrowa nie podskoczyła w rankingu operatorów o największej liczbie użytkowników. Z naszych szacunków wynika, że w minionym kwartale liczba klientów jej usług (liczona według aktywnych kart SIM) urosła o 74 tys., ale nadal jest niższa niż w grudniu ubiegłego roku.

Jaki jest wstępny wpływ rebrandingu na wyniki finansowe  PTC, okaże się w piątek, gdy Deutsche Telekom, właściciel telekomu, opublikuje dane za minione półrocze. Słabiej na tle T-Mobile wyglądają wyniki działań Polkomtelu (sieć Plus). Jak wynika z danych brytyjskiego akcjonariusza firmy – Vodafone – przejmowany przez Zygmunta Solorza-Żaka operator jako jedyny stracił w II kwartale kilka tysięcy klientów. Najwięcej klientów zdobyły w II kwartale sieci Play i Orange: odpowiednio 300 tys. i 116 tys. użytkowników. Zyskiwały ich w dużej mierze dzięki usłudze mobilnego dostępu do Internetu. Miała ona 42-proc. udział w przyłączeniach netto Orange oraz około 33-proc. udział w analogicznym wyniku Playa.

Szacujemy, że w I połowie roku w Polsce przybyło 200 tys. klientów mobilnego Internetu, a więc więcej niż analogicznej, stacjonarnej usługi (dane TP mówią o około 170 tys.). Internet bezprzewodowy to obecnie główna siła napędowa mobilnych telekomów i staje się dla nich coraz istotniejszy. Według Bartosza Dobrzyńskiego, członka zarządu, P4 (Play) odpowiada za kilkanaście procent przychodów. Można więc ostrożnie szacować, że przynosi już około 2 mld zł, bo w I połowie roku sieci komórkowe wypracowały łącznie 12,7 mld zł wpływów.

– Udział mobilnego Internetu będzie się zmieniać. Operatorzy walczą na wielu polach – cen, oferty telefonów, jakości sieci, sieci sprzedaży –   decyduje cały pakiet, a nie pojedyncza usługa. Niewątpliwie rynek mobilnego Internetu jest rosnący i dynamiczny i jest jednym z głównych pól, na których operatorzy koncentrują swoją działalność –  uważa Dobrzyński.

Reklama
Reklama

Z tego samego założenia wychodzi Zygmunt Solorz-Żak, który uważa, że w dłuższym terminie wyniki Polkomtelu będą zachowywać się stabilnie. – Na tle innych wysokorozwiniętych krajów w Polsce dostęp do Internetu jest ciągle mało popularny. Będzie przybywać użytkowników, szczególnie nowych technologii, takich jak LTE – mówi „Rz" biznesmen.

Duże znaczenie dla wzrostu tego rynku będą miały ceny. A te  nie spadają. Solorz-Żak pytany, czy będzie je obniżał, aby zdobyć rynek, znajduje inną odpowiedź: – Cena to rzecz drugorzędna. Ważne, aby film można było ściągnąć w kilka minut, a nie godzin. I odsyła do cenników Cyfrowego Polsatu. A w tych dużych różnic między Internetem w technologii HSPA+ i LTE nie ma.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama