Reklama

Kolejowe przetargi na finiszu

Do końca roku rząd planuje ogłosić przetargi na modernizację torów warte ok. 6,3 mld zł. Na początku 2012 r. będą kolejne konkursy na 1,9 mld zł. Europejski Bank Inwestycyjny zgodził się już na 387 mln euro kredytu na pokrycie wkładu własnego. Czekamy na zgodę na kolejne 400 mln euro kredytu

Publikacja: 29.08.2011 13:39

Kolejowe przetargi na finiszu

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

– Ogłaszamy ostatnie przetargi na realizację inwestycji współfinansowanych z rządowego programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko" – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację torów.

– Do końca września rozpoczniemy postępowania na wybór wykonawców prac m.in. z Poznania do Czempina, z Rembertowa do Tłuszcza czy z Kutna do Piły. Na przyszły rok zostanie nam jeszcze ogłoszenie przetargów na odcinki z Warszawy Okęcia do Radomia, wartych w sumie ok. 1,9 mld zł, i na inne drobniejsze prace – wyjaśnia prezes Szafrański.

To, czy pojawią się zlecenia na kolejne prace, okaże się jesienią. Wówczas Komisja Europejska zadecyduje, czy można przesunąć na inwestycje drogowe ok.

1 mld euro oszczędności osiągniętych dotychczas przy rozstrzyganiu przetargów kolejowych. Jeśli środki zostaną jednak na kolei, to niewykluczone, że będzie je można wykorzystać na remonty i odnowienie torów, a nie jak do tej pory tylko na gruntowną modernizację.

1,9 mld zł są warte przetargi zaplanowane na początek przyszłego roku

Reklama
Reklama

Jeżeli tak się jednak nie stanie, branżę czeka zastój. – Myślę, że w przyszłym roku czeka nas spowolnienie w ogłaszaniu przetargów kolejowych – mówi Maciej Radziwiłł, szef specjalizującej się w modernizacji linii kolejowych Trakcji Polskiej. – Niektóre z postępowań mogą się opóźnić przez problemy związane z projektowaniem. Sporządzenie wielu projektów budowlanych zostało powierzone Kolprojektowi, który w międzyczasie upadł – dodaje Radziwiłł.

– Jeżeli PKP PLK uda się rozstrzygnąć przetargi jeszcze w tym roku, wszyscy będziemy mieli zapewnioną pracę na najbliższe dwa – trzy lata – mówi Zbigniew Jakubas, właściciel Ferroco. Jak dodaje, ceny w nadchodzących postępowaniach, mimo że konkurencja wciąż jest spora, nie będą tak niskie jak wcześniej. – Ostatnio znacznie wzrosły ceny materiałów, koszty transportu kruszyw. Nikt nie realizuje kontraktów z dużą marżą. To musi się zmienić, nie możemy pracować społecznie. A jak pokazały ostatnie przykłady inwestycji drogowych, nie warto wybierać ofert najtańszych – dodaje Jakubas.

Szansa na kolejne zlecenia pojawi się wraz z rozpoczęciem nowej perspektywy budżetowej od 2014 roku. – Wiadomo, że pieniądze będą, nie wiadomo tylko, jak duże. Przetargi na inwestycje współfinansowane z nowej perspektywy powinny ruszyć szybciej. PKP PLK nauczyła się już, jak przygotowywać dokumenty, wyliczać tzw. lukę finansową i przygotowała kolejne inwestycje – mówi Radziwiłł.

Zbigniew Jakubas nie jest optymistą. – Trzeba liczyć się z tym, że pracę przy modernizacji torów będziemy mięć przez najbliższych pięć lat. Potem środki na inwestycje będą mniejsze. Firmy specjalizujące się w budowie infrastruktury kolejowej będą musiały przejść restrukturyzację, częściowo się przebranżowić – podsumowuje Jakubas.

PKP PLK wciąż szuka finansowania na już trwające prace. Są one współfinansowane z dotacji unijnych, a środki na wkład własny pochodzą z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

– Na dniach powinniśmy dostać zgodę zarządu EBI na uruchomienie kredytu w wysokości 400 mln euro na modernizację torów z Katowic do Krakowa i z Krakowa do Rzeszowa. Cały projekt jest wart 5 mld zł – mówi Grzegorz Jasielski z PKP PLK.

Reklama
Reklama

Bank wydał już także zgodę na udzielenie 187 mln euro kredytu na modernizację torów z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego i

200 mln euro na część prac na trasie z Łodzi do Warszawy. – Umowy zapewne będziemy podpisywać na mniejsze kwoty. Po rozstrzygnięciu przetargów okazało się, że aż takich środków na te prace nie potrzebujemy – wyjaśnia Jagielski.

Ceny w ofertach przeważnie były niższe od przyjętych w kosztorysach

Z dotacji przyznanych przez UE na lata 2007 – 2013 w ramach regionalnych programów operacyjnych marszałkowie zarezerwowali ok. 1,8 mld zł na remont 1,2 tys. km torów. Prace mają być realizowane na 31 odcinkach. Faktyczne wydatki na inwestycje współfinansowane z pieniędzy dzielonych przez marszałków są jednak mniejsze niż zakładane 1,8 mld zł. W już rozstrzygniętych przetargach najtańsze oferty były z reguły o ok. 30 proc. niższe od kosztorysów. Większość przetargów została rozstrzygnięta w ubiegłych latach i jest w trakcie realizacji. Druga połowa tego roku to wybór wykonawców remontu odcinków Duszniki-Zdrój – Kudowa i Jelenia Góra – Szklarska Poręba. W drugim tygodniu lipca PKP PLK podpisały umowę na modernizację 55 km torów z Olsztyna do Szyman. Remont za 115 mln zł zrealizuje włoski Salcef. Kosztorys inwestora opiewał na 188 mln zł. Do największych tegorocznych przetargów należy budowa torów z Gdyni do Kościerzyny (prawie 80 km). PKP PLK na oferty czekały do 11 lipca. Na plac budowy nie wszedł jeszcze wykonawca prac na odcinku z Redy na Hel (ok. 58 km).

Jakub Majewski - analityk rynku kolejowego

– Widać wyraźne przyspieszenie w ogłaszaniu i rozstrzyganiu przetargów kolejowych. Wcześniejszy zastój wynikał z problemów w przygotowaniu projektów. Przygotowanie tak dużego programu inwestycyjnego wymagało stworzenia nowych struktur administracyjnych, zatrudnienia ludzi i nauczenia się pisania wniosków. Bardzo ważne jest, by nie stracić 1 mld euro, które rząd chce przeznaczyć na drogi. Jeżeli nie wykorzystamy tych środków na kolej, trudno będzie przekonać Brukselę, by w nowym budżecie zarezerwowała na inwestycje w tory podobne kwoty.

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama