Koszt projektu kolei dużych prędkości szacowany jest na ok. 18 mld zł. Środki mają pochodzić z Unii Europejskiej. Jak poinformowało Polskie Radio, Komisja Europejska wpisała program budowy KDP w Polsce na listę projektów kluczowych dla Europy i umieściła na mapie transeuropejskich połączeń transportowych. Oficjalnie dokument KE ma zostać przedstawiony w połowie września.
Jak szacuje Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, kolejne 6 mld zł będzie kosztować zakup odpowiednich pociągów.
Pierwsze pieniądze na przygotowanie inwestycji dostaliśmy już w ramach unijnego budżetu na lata 2007 – 2013. PKP Polskie Linie Kolejowe dostały 300 mln zł unijnych dotacji, za które powstaje m.in. studium wykonalności i mają być wykupione niezbędne pod budowę grunty. Dokument potrzebny do sporządzenia projektu budowlanego przygotowuje za 48,95 mln zł hiszpańska spółka Idom International. Umowa została podpisana we wrześniu zeszłego roku, prace mają potrwać jeszcze 15 miesięcy. Wówczas poznamy koszty budowy i późniejszego utrzymania linii.
W pierwszej kolejności szybka kolej ma połączyć w Polsce Łódź z Warszawą, dalej ma zostać poprowadzona w kierunku Wrocławia i Poznania. W pierwszym etapie sieć KDP, czyli torów, po których pociągi będą mogły się poruszać z prędkością ok. 250 km na godzinę, ma liczyć 450 km.
Przygotowaniem polskiego TGV ma się zająć osobna spółka. Na razie zespół ludzi, który zajmuje się tą inwestycją, jest częścią spółki PKP PLK. Jak wyjaśnia jej prezes Zbigniew Szafrański, osobny podmiot będzie potrzebny dopiero, kiedy pojawi się konieczność rozpoczęcia prac projektowych i wykupu gruntów.