Rosną niespłacone długi firm transportowych

W 2011 roku wartość przeterminowanego zadłużenia wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem dwukrotnie

Publikacja: 21.09.2011 17:35

Rosną niespłacone długi firm transportowych

Foto: Rzeczpospolita

Dramatycznie rośnie zadłużenie branży transportowej. Według monitorującej rynek należności firmy D&B Poland Bisnode Group, w lipcu wartość niespłaconych w terminie długów firm transportowych urosła do 72,7 mln zł. Jeszcze w czerwcu było o 24 mln zł niższe. A już fatalnie wygląda porównanie do sytuacji sprzed roku: w lipcu 2010 r. przeterminowane długi transportowców wynosiły bowiem 27,3 mln zł, czyli były prawie trzykrotnie mniejsze.

Kondycja finansowa firm transportowych wyraźnie słabnie od końca pierwszego kwartału obecnego roku: od marca (poza czerwcem) w każdym miesiącu przekracza poziom 55 mln zł. Tymczasem w całym roku ubiegłym tylko dwa razy było wyższe niż 30 mln zł. – Średnia miesięczna wartość opóźnionych płatności w pierwszych siedmiu miesiącach roku wynosi już 52 mln zł. Rok temu było o połowę niższe – podkreśla Tomasz Starzyk z D&B.

Rośnie także liczba przedsiębiorców, które nie płacą w terminie. W lipcu D&B monitorowała 3159 takich firm, dwa razy tyle, co przed rokiem i przeszło trzy razy tyle w porównaniu do lipca sprzed dwóch lat.

Złe długi branży powiększają się, choć liczba zleceń, jakie otrzymują firmy transportowe, jest większa. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) powołującego się na dane GUS, w okresie od stycznia do końca lipca transportowcy przewieźli 82 mln ton, co oznacza wzrost do ubiegłego roku o 21,3 proc. Ale część firm zainwestowała w nowe samochody, które spełniają wprowadzone z początkiem roku ostrzejsze wymogi czystości spalin. Ponadto wzrosły koszty. Z jednej strony to wyższe opłaty drogowe, z drugiej – drożejące paliwa.

Problemem transportowców, zwłaszcza międzynarodowych, staje się także kryzys gospodarczy w Unii Europejskiej. – Nasz transport opiera się głównie na przewozach z oraz do innych krajów, gdzie spadek liczby zleceń staje się dostrzegalny – mówi dyrektor departamentu transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Wilk.

Nie chcą ciężarówek

Pogarszającą się sytuację branży transportowej potwierdza firma analityczna EurotaxGlass's. Jej wrześniowy komunikat informuje o „zaskakująco niskim" popycie na używane ciągniki siodłowe, czyli ciężarówki przystosowane do ciągnięcia naczepy. Dotyczy to zwłaszcza pojazdów z lat 2006 – 2007, czyli kupowanych w okresie rynkowego boomu, które właśnie teraz wracają na rynek wtórny. – Taka sytuacja może świadczyć o słabej kondycji przewoźników międzynarodowych – podkreśla EurotaxGlass's. Zdaniem analityków Eurotaksu, słaba sprzedaż aut używanych to także zły prognostyk dla rynku nowych aut.

Dramatycznie rośnie zadłużenie branży transportowej. Według monitorującej rynek należności firmy D&B Poland Bisnode Group, w lipcu wartość niespłaconych w terminie długów firm transportowych urosła do 72,7 mln zł. Jeszcze w czerwcu było o 24 mln zł niższe. A już fatalnie wygląda porównanie do sytuacji sprzed roku: w lipcu 2010 r. przeterminowane długi transportowców wynosiły bowiem 27,3 mln zł, czyli były prawie trzykrotnie mniejsze.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca