Reklama

Remonty dworców za 370 mln zł

Około 370 mln zł wyda PKP na remonty dworców w przyszłym roku. Program inwestycyjny obejmuje  107 obiektów w całej Polsce

Publikacja: 05.10.2011 05:06

Dworzec Centralny

Dworzec Centralny

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

– Liczymy, że w 2012 r. dostaniemy z budżetu ok. 100 mln zł – mówi Jacek Prześluga, wiceprezes PKP SA odpowiedzialny za dworce. – Kolejne co najmniej 50 – 70 mln zł PKP wyłoży na remonty dworców ze środków własnych.

Kontynuowane mają być również inwestycje współfinansowane z dotacji unijnych w ramach programu „Infrastruktura i środowisko". Z tej puli zostanie wydanych ok. 200 mln zł.

– Zakończy się m. in. modernizacja dworca we Wrocławiu. Cała inwestycja jest warta 250 mln zł – mówi wiceprezes PKP SA. W przyszłym roku mają zakończyć się również m.in. remonty dworców Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Kraków Główny czy Gdynia Główna. PKP SA zabiega, by na listę inwestycji finansowanych z dotacji unijnych w ramach rządowego programu wprowadzić kolejne trzy dworce. To obiekty w Szczecinie, Bydgoszczy i Gliwicach. Wszystkie znajdują się na liście rezerwowej.

100 mln zł zarezerwowano w projekcie budżetu państwa na 2012 rok na remonty dworców

Cały program inwestycyjny do 2013 roku obejmuje remont lub modernizację 107 dworców. Około 20 projektów powinno się zakończyć w tym roku, pozostałe będą realizowane w kolejnych latach.

Reklama
Reklama

Wiadomo już, że z mapy polskich dworców zniknie 19 obiektów. Część zostanie wyburzona, część zmieni swoje funkcje. Na ich miejsce powstaną zadaszone przystanki. Nie wiadomo, czy to koniec likwidacji dworców. – Z ok. 900 działających dworców przewoźnicy są zainteresowani utrzymaniem 400. Na nich chcą mieć swoje kasy. Na utrzymanie kolejnych 500, których nikt nie chce, nie ma środków. Z opłatami za korzystanie z pomieszczeń dworcowych zalegają Przewozy Regionalne, Arriva i Koleje Dolnośląskie – wyjaśnia Prześluga.

Pomysł likwidacji części dworców pojawił się po tym, gdy prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie zgodził się na pobieranie od przewoźników opłaty.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama