Obrazkowe ostrzeżenia na papierosach w Polsce

Od 1 marca 2013 r. wszystkie papierosy w Polsce mają mieć na opakowaniach graficzne ostrzeżenia o szkodliwości palenia. – To zbyt późno – uważają przeciwnicy palenia

Publikacja: 10.10.2011 13:23

Obrazkowe ostrzeżenia na papierosach w Polsce

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Początkowo resort zdrowia proponował, aby ilustracja zniechęcające do palenia znalazły się na wyrobach tytoniowych już w maju przyszłego roku. Na termin nie zgadzali się jednak producenci papierosów ani handlowcy, których zdaniem nie dałoby się w tak krótkim terminie wymienić papierosów w dotychczasowych opakowaniach na te z obrazkami. Podczas konsultacji społecznych Ministerstwo Zdrowia zgodziło się na okres przejściowy, który ma potrwać do końca lutego 2013 r.

Nową datę krytykuje Koalicja Obywatelska Tytoń Albo Zdrowie, popierana przez 30 organizacji medycznych oraz społecznych.

„Koncerny tytoniowe niejednokrotnie udowodniły, że są w stanie szybko dostosować opakowania do nowych wymogów. W Polsce miało to miejsce w 1998 i 2004 r., kiedy wchodziły w życie nowe tekstowe ostrzeżenia zdrowotne na paczkach papierosów. W Kanadzie ostrzeżenia obrazkowe na paczkach papierosów wprowadzono w ciągu 6 miesięcy" – czytamy w komunikacie Koalicji. Według niej papierosy z ostrzeżeniami tekstowymi powinny zniknąć z polskiego rynku do końca 2012 r.

Zwraca ona uwagę, że ostrzeżenia obrazkowe w skali świata nie są niczym nowym. Przepisy, które wymagają ich umieszczania na paczkach papierosów przyjęły już 42 państwa, reprezentujące 42 proc. światowej populacji , m.in. Belgia, Wielka Brytania, Łotwa, Szwajcaria, Australia, Brazylia, Kanada, Nowa Zelandia Tajlandia.

Specjaliści, na których powołuje się Koalicja, szacują, że ostrzeżenia umieszczone na paczce papierosów będą oglądane przez palacza (wypalającego paczkę papierosów dziennie) co najmniej 7000 razy w ciągu roku, a co najmniej 500 tys. Polaków zaprzestanie palenia po ich obejrzeniu. Ich zdaniem ostrzeżenia obrazkowe szczególnie skutecznie wpływają na osoby młode, działając prewencyjnie.

- Wnioski z ponad 100 badań naukowych badających skuteczność tego typu ostrzeżeń są jednoznaczne: najskuteczniejsze są ostrzeżenia obrazkowe o bardzo dużej powierzchni (przekraczającej 50 proc. przedniej i tylnej strony opakowania papierosów), które pokazują prawdziwe skutki palenia, tzn. raka, udar mózgu czy przedwczesną śmierć. Wprowadzenie ostrzeżeń zdrowotnych na paczkach papierosów jest jednym z 6 najważniejszych elementów skutecznej polityki zdrowotnej ograniczającej zdrowotne następstwa palenia tytoniu – epidemii, która co roku zabija prawie 15 razy więcej Polaków niż ginie w wypadkach drogowych – mówi Krzysztof Przewoźniak, ekspert z Centrum Onkologii w Warszawie i prezes Obywatelskiej Koalicji Tytoń albo Zdrowie. -  Szacuje się, że po wprowadzeniu ostrzeżeń obrazkowych na paczkach papierosów przynajmniej pół miliona palaczy w Polsce, w większości ludzi młodych, może rzucić palenie lub go nie rozpocznie. Ponadto, Polacy mają prawo zobaczyć co im grozi, zanim zdecydują się na rozpoczęcie palenia lub będą je kontynuować. A nie tylko polegać na informacji podawanej przez producenta, który jest zainteresowany sprzedażą jak największej ilości papierosów – produktu uznanego przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem za jeden z najbardziej rakotwórczych.

Koncerny tytoniowe powołują się na własne badania. Wynika z nich, że ostrzeżenia na papierosach nie wpływają na decyzje o rzuceniu palenia.

Początkowo resort zdrowia proponował, aby ilustracja zniechęcające do palenia znalazły się na wyrobach tytoniowych już w maju przyszłego roku. Na termin nie zgadzali się jednak producenci papierosów ani handlowcy, których zdaniem nie dałoby się w tak krótkim terminie wymienić papierosów w dotychczasowych opakowaniach na te z obrazkami. Podczas konsultacji społecznych Ministerstwo Zdrowia zgodziło się na okres przejściowy, który ma potrwać do końca lutego 2013 r.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca