Sony tnie prognozy

Mocny jen oraz powódź w Tajlandii odbiły się znacząco na wynikach japońskiego giganta. Prognozowany na koniec roku zysk zastąpiony został stratą

Publikacja: 02.11.2011 11:14

Sony tnie prognozy

Foto: Rzeczpospolita

Największy w Japonii producent elektroniki zamknął trzeci kwartał 2011 r. ze stratą w wysokości 27 mld jenów (346 mln dol.) wobec 31 mld jenów (397 mln dol.) zysku w analogicznym okresie 2010 r. Słaby kwartał zmusił spółkę do zweryfikowania własnych prognoz dotyczące wyników za cały rok. Przewidywany zysk na poziomie 90 mld jenów (1,1 mld dol.) zamieniony został na stratę w wysokości 60 mld jenów (0,73 mld dol.).

Obok zysku weryfikacji poddane zostały także prognozy dotyczące wielkości sprzedaży flagowych produktów spółki. W dół poszły wyliczenia dotyczące popytu telewizorów Bravia, komputerów osobistych oraz aparatów fotograficznych.

Na słabe wyniki nałożyły się w tym roku głównie rekordowo mocny jen oraz trwająca w Tajlandii powódź. Wcześniej spółka musiała borykać się m.in. ze skutkami trzęsienia ziemi w Japonii oraz atakami hakerów. Te wydarzenia mocno osłabiły pozycję firmy na arenie międzynarodowej.

Sony od kilku lat boryka się z różnymi problemami i nie może wyjść na prostą. Sytuację wykorzystują główni rywale spółki Samsung i Apple.

- Złe wyniki Sony to skutek wahania kursu walut, wpływu czynników makroekonomicznych i powodzi w Tajlandii, jednak firma reaguje na te zjawiska ze zbyt małą elastycznością – twierdzi Shigeo Sugawara z Sompo Japan Nipponkoa Asset Management.

Powódź w Tajlandii jest według Sony odpowiedzialna za niemal 320 mln dol. strat poniesionych przez koncern. Z kolei słaba sprzedaż telewizorów zmusiła producenta do obniżenia rocznej prognozy sprzedaży tych urządzeń o 9 proc., do 20 mln sztuk.

- Biznes telewizyjny jest istotną częścią strategii Sony – powiedział Kazuo Hirai, wiceprezes wykonawczy Sony. – Kryzys w ten branży odczuwamy w postaci strat ponoszonych przez nas już od siedmiu lat.

Tegoroczna strata z tego tytułu ma sięgnąć 2,2 mld dol. (175 mld jenów). Koncern chce, aby w 2012 roku była o połowę niższa, a pierwszy zysk w pionie telewizyjnym Sony ma nadzieję osiągnąć w 2014 roku. Walce z kryzysem ma pomóc powzięty właśnie plan podziału i outsourcingu pionu produkującego telewizory. Zgodnie z nim miałyby powstać trzy niezależne jednostki odpowiedzialne za telewizory, monitory LCD i odbiorniki nowej generacji. Sony rozważa również rozwiązanie spółki specjalizującej się w płaskich monitorach telewizyjnych, której drugim udziałowcem jest Samsung Electronics. W ten sposób japoński koncern ma zamiar zmniejszyć koszty produkcji tych komponentów, a ponadto odciąć się od swego głównego konkurenta w tym segmencie rynku. Z drugiej strony japoński producent musi się zmierzyć z silną pozycją Apple'a w branży urządzeń przenośnych.

- Aby wrócić do gry, Sony musi odbudować swój wizerunek firmy nowoczesnej i przekonać ludzi, że innowacje ma w swoim DNA – mówi Yoshihisa Toyosaki, prezes firmy analitycznej Architect Grand Design.

Krokiem w tym kierunku jest ogłoszone niedawno przejęcie całości udziałów w firmie Sony Ericsson.

- W ten sposób Sony może wzmocnić swoją pozycję na rynku urządzeń końcowych, dokładając do telewizorów, komputerów osobistych i konsol telefony i związane z nimi akcesoria – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor AT Kearney w Polsce. - Taka strategia oprócz oczywistych synergii kosztowych może przynieść Sony także okazję do zgarnięcia większej części tortu przychodów z usług oferowanych użytkownikom końcowym.

Największy w Japonii producent elektroniki zamknął trzeci kwartał 2011 r. ze stratą w wysokości 27 mld jenów (346 mln dol.) wobec 31 mld jenów (397 mln dol.) zysku w analogicznym okresie 2010 r. Słaby kwartał zmusił spółkę do zweryfikowania własnych prognoz dotyczące wyników za cały rok. Przewidywany zysk na poziomie 90 mld jenów (1,1 mld dol.) zamieniony został na stratę w wysokości 60 mld jenów (0,73 mld dol.).

Obok zysku weryfikacji poddane zostały także prognozy dotyczące wielkości sprzedaży flagowych produktów spółki. W dół poszły wyliczenia dotyczące popytu telewizorów Bravia, komputerów osobistych oraz aparatów fotograficznych.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?