Reklama

Oponiarskie koncerny stawiają na Rosję

Oponiarskie koncerny szykują się do inwazji na rosyjskie rynki. Pirelli zainwestuje ponad 422 mln euro. Inwestycje planuje też m.in. Michalin

Publikacja: 14.11.2011 09:54

W tym miesiącu spółka Pirelli finalizuje zakup rosyjskiego producenta opon Sibur mającego dwa zakłady produkcyjne — w Kirowie i Woroneżu. Cena transakcji jak podają Wiedomosti wynosi 222 mln euro. Zakłady w Kirowie wejdą w skład spółki joint venture Pirelli i państwowego koncernu Rostechnologie już w listopadzie. Fabryka w Woroneżu — w 2012 r.

Spółka z Rostechnolegie powstała w 2008 r, ale dopiero po kryzysie zaczęła aktywnie działać na rosyjskim rynku. Jaki jest podział udziałów w spółce nie ujawniono. Jednak partnerstwo z potężnym koncernem państwowym (w jego skład wchodzi m.in. ponad 200 zakładów zbrojeniowych w Rosji), daje Włochom gwarancję dzielenia się ryzykiem finansowym. Daje też możliwość kupowania rosyjskich firm, zamiast budowy nowych zakładów — podaje Pirelli w informacji o transakcji przesłanej do inwestorów w Londynie.

Oprócz wyłożonych 222mln euro za Sibur, Włosi zainwestują ok. 200 mln euro w modernizację i zwiększenie mocy produkcyjnych zakładów. W 2012 r w Kirowie ma być produkowanych ok. 6,5 mln opon a w Woroneżu — 2 mln (w 2014- 4 mln).

Do 2015 r 60 proc. opon z zakładów w KIrowie będzie nosić logo Pirelli, a z Woroneża — 100 proc..

Do tej pory włoski koncern był w Rosji bardzo mało znany. W 2008 r miał 2 proc. rosyjskiego rynku opon. Wraz z zakupem Sibur, Włosi są jednymi z trzech największych producentów obok rosyjskiego „Niżniekamskszyna" (należy do koncernu naftowego Tatnieft) oraz Nokian Tyres. Ten ostatni też ogłosił plany inwestycyjne w Rosji — chce wybudować nowy zakład zwiększając swoje moce 1,7 razy do 14 mln sztuk rocznie.

Reklama
Reklama

Również globalny lider rynku Michalin, który w Rosji na fabrykę pod Moskwą, też sygnalizuje rozbudowę, ale szczegółów nie ujawnia.

Rosja z rosnącym skokowo popytem na samochody, jest dla koncernów oponiarskich rynkiem bardzo perspektywicznym. W ciągu 10 miesięcy tego roku Rosjanie kupili 2,16 mln nowych aut, z czego ok. 80 proc. to auta produkowane w Rosji. Lider — AwtoWAZ (łada, renault) sprzedał 491 tys. maszyn — o 27 proc. więcej niż rok temu.

- Dzięki wysokim wskaźnikom tego rynku, zwiększamy prognozę sprzedaży nowych aut w Rosji do 2,55 mln sztuk w tym roku — komentuje David Thomas z Association of European Businesses (AEB), która monitoruje rynek motoryzacyjny Europy.

AEB prognozuje też wzrost sprzedaży w Rosji w przyszłym roku do 2,8 mln sztuk. Wg Ernast&Young za pięć lat sprzedaż aut w Rosji sięgnie 4 mln sztuk, „jeżeli nie będzie tam kolejnej fali kryzysu".

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama