Oponiarskie koncerny stawiają na Rosję

Oponiarskie koncerny szykują się do inwazji na rosyjskie rynki. Pirelli zainwestuje ponad 422 mln euro. Inwestycje planuje też m.in. Michalin

Publikacja: 14.11.2011 09:54

W tym miesiącu spółka Pirelli finalizuje zakup rosyjskiego producenta opon Sibur mającego dwa zakłady produkcyjne — w Kirowie i Woroneżu. Cena transakcji jak podają Wiedomosti wynosi 222 mln euro. Zakłady w Kirowie wejdą w skład spółki joint venture Pirelli i państwowego koncernu Rostechnologie już w listopadzie. Fabryka w Woroneżu — w 2012 r.

Spółka z Rostechnolegie powstała w 2008 r, ale dopiero po kryzysie zaczęła aktywnie działać na rosyjskim rynku. Jaki jest podział udziałów w spółce nie ujawniono. Jednak partnerstwo z potężnym koncernem państwowym (w jego skład wchodzi m.in. ponad 200 zakładów zbrojeniowych w Rosji), daje Włochom gwarancję dzielenia się ryzykiem finansowym. Daje też możliwość kupowania rosyjskich firm, zamiast budowy nowych zakładów — podaje Pirelli w informacji o transakcji przesłanej do inwestorów w Londynie.

Oprócz wyłożonych 222mln euro za Sibur, Włosi zainwestują ok. 200 mln euro w modernizację i zwiększenie mocy produkcyjnych zakładów. W 2012 r w Kirowie ma być produkowanych ok. 6,5 mln opon a w Woroneżu — 2 mln (w 2014- 4 mln).

Do 2015 r 60 proc. opon z zakładów w KIrowie będzie nosić logo Pirelli, a z Woroneża — 100 proc..

Do tej pory włoski koncern był w Rosji bardzo mało znany. W 2008 r miał 2 proc. rosyjskiego rynku opon. Wraz z zakupem Sibur, Włosi są jednymi z trzech największych producentów obok rosyjskiego „Niżniekamskszyna" (należy do koncernu naftowego Tatnieft) oraz Nokian Tyres. Ten ostatni też ogłosił plany inwestycyjne w Rosji — chce wybudować nowy zakład zwiększając swoje moce 1,7 razy do 14 mln sztuk rocznie.

Również globalny lider rynku Michalin, który w Rosji na fabrykę pod Moskwą, też sygnalizuje rozbudowę, ale szczegółów nie ujawnia.

Rosja z rosnącym skokowo popytem na samochody, jest dla koncernów oponiarskich rynkiem bardzo perspektywicznym. W ciągu 10 miesięcy tego roku Rosjanie kupili 2,16 mln nowych aut, z czego ok. 80 proc. to auta produkowane w Rosji. Lider — AwtoWAZ (łada, renault) sprzedał 491 tys. maszyn — o 27 proc. więcej niż rok temu.

- Dzięki wysokim wskaźnikom tego rynku, zwiększamy prognozę sprzedaży nowych aut w Rosji do 2,55 mln sztuk w tym roku — komentuje David Thomas z Association of European Businesses (AEB), która monitoruje rynek motoryzacyjny Europy.

AEB prognozuje też wzrost sprzedaży w Rosji w przyszłym roku do 2,8 mln sztuk. Wg Ernast&Young za pięć lat sprzedaż aut w Rosji sięgnie 4 mln sztuk, „jeżeli nie będzie tam kolejnej fali kryzysu".

W tym miesiącu spółka Pirelli finalizuje zakup rosyjskiego producenta opon Sibur mającego dwa zakłady produkcyjne — w Kirowie i Woroneżu. Cena transakcji jak podają Wiedomosti wynosi 222 mln euro. Zakłady w Kirowie wejdą w skład spółki joint venture Pirelli i państwowego koncernu Rostechnologie już w listopadzie. Fabryka w Woroneżu — w 2012 r.

Spółka z Rostechnolegie powstała w 2008 r, ale dopiero po kryzysie zaczęła aktywnie działać na rosyjskim rynku. Jaki jest podział udziałów w spółce nie ujawniono. Jednak partnerstwo z potężnym koncernem państwowym (w jego skład wchodzi m.in. ponad 200 zakładów zbrojeniowych w Rosji), daje Włochom gwarancję dzielenia się ryzykiem finansowym. Daje też możliwość kupowania rosyjskich firm, zamiast budowy nowych zakładów — podaje Pirelli w informacji o transakcji przesłanej do inwestorów w Londynie.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni