Polski boom smartfonowy

Już w przyszłym roku udział smartfonów w sprzedaży komórek może sięgnąć 70 proc. – przewidują operatorzy

Publikacja: 12.12.2011 00:59

Polski boom smartfonowy

Foto: AFP

Z danych sieci komórkowych wynika, że telefony z wyższej półki mogą w Polsce stanowić już średnio ok. 40 proc. sprzedaży. Wciąż prym wiedzie tu Nokia, ale klienci coraz chętniej kupują aparaty Samsunga i HTC. Tablety – zachodni hit tego sezonu przedświątecznego – muszą jeszcze u nas poczekać na swoje pięć minut.

– W ślad za trendami światowymi w Polsce mamy boom na smartfony – mówi Andrzej Gładki, kierownik działu zarządzania produktami – terminale w Polskiej Telefonii Cyfrowej. – Urządzenia te stanowią ok. 50 proc. komórek sprzedawanych w sieci T-Mobile. Rynek rośnie szybko, bo jeszcze na początku roku notowaliśmy ok. 25-proc. ich udział.

Dane od innych operatorów są zróżnicowane. Marcin Gruszka, rzecznik szczycącej się najmłodszą klientelą sieci Play, mówi już o ponad 60-proc. udziale inteligentnych telefonów komórkowych w puli sprzedawanych aparatów. Polkomtel nie udzielił nam na ten temat informacji.

– W sieci Orange smartfony stanowią ponad 30 proc. sprzedaży – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP. – Ten wzrost zawdzięczamy spadkowi cen smartfonów i coraz większemu popytowi na nowoczesne aparaty. Ponadto operatorzy intensywnie promują te urządzenia, bo dzięki transmisji danych generują one wysoki przychód z abonenta – dodaje Jabczyński.

Dane od operatorów odbiegają od tego, co podają firmy analityczne. Według Strategy Analytics udział smartfonów w rynku komórek w Polsce dopiero w 2012 r. przekroczy 40 proc. Z kolei IDC szacuje, że w przyszłym roku inteligentne telefony będą stanowić niemal połowę wszystkich sprzedanych aparatów. Dla porównania, w niektórych krajach Europy Zachodniej odsetek ten sięga 80 proc.

– Udział smartfonów w polskim rynku może sięgnąć 70 proc. już w 2012 r. – mówi Andrzej Gładki z T-Mobile, dodając, że na tym ich ekspansja może się zatrzymać. – Stosunkowo duża część polskich klientów ma gusty konserwatywne i zamiast innowacyjnych smartfonów ciągle wybiera tańsze, proste tradycyjne telefony – zaznacza.

Na razie, także ze względu na ceny, Polacy jeszcze nie sięgają masowo po tablety, postrzegane u nas jako towar luksusowy. – Myślę, że najtrudniejsze początki już za nami – mówi Gładki. – W połowie 2012 r. ich ceny powinny spaść na tyle, by możliwe się stało ich upowszechnienie na rynku. Przyczynić się do tego może wejście do Polski Amazona z jego atrakcyjnym cenowo tabletem Kindle Fire.

Według niepotwierdzonych informacji Amazon ma się pojawić u nas już w marcu.

Z danych sieci komórkowych wynika, że telefony z wyższej półki mogą w Polsce stanowić już średnio ok. 40 proc. sprzedaży. Wciąż prym wiedzie tu Nokia, ale klienci coraz chętniej kupują aparaty Samsunga i HTC. Tablety – zachodni hit tego sezonu przedświątecznego – muszą jeszcze u nas poczekać na swoje pięć minut.

– W ślad za trendami światowymi w Polsce mamy boom na smartfony – mówi Andrzej Gładki, kierownik działu zarządzania produktami – terminale w Polskiej Telefonii Cyfrowej. – Urządzenia te stanowią ok. 50 proc. komórek sprzedawanych w sieci T-Mobile. Rynek rośnie szybko, bo jeszcze na początku roku notowaliśmy ok. 25-proc. ich udział.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca